راهنمای صفر تا صد لیزر موهای زائد دست

آیا می دانید لیزر موهای زائد دست جدیدترین روش قطعی برای خلاص شدن از شر موهای زائد است؟ یک بعدازظهر، زمانی که مشغول به کار خود هستید، ناگهان متوجه می شوید که باز هم دستتان نیاز به اصلاح دارد. موهای زائد ، بخش جدا نشدنی بدن هر شخص است و به نوعی همه افراد اعم از زن و مرد درگیر آن هستند.

در این مقاله تمرکز اصلی ما بر روی لیزر موهای زائد دست است. قصد داریم در خصوص نحوه رویش موی زائد صحبت کنیم. بررسی کنیم که تفاوت لیزر موی دست زنان و مردان چیست، از سوی دیگر دوست داریم یک سری شایعات مربوط به موی زائد دست را بررسی کنیم. فازهای اصلی چرخه رویش مو و فاصله زمانی مناسب  در راستای لیزر نیز موضوعاتی است که به طور مفصل به آن پرداخت شده است.

 

 

فهرست مقاله

چرا بدن انسان موی زائد دارد؟

پیش از اینکه در مورد لیزر موهای زائد دست صحبت کنیم، دوست داریم کمی دقیقتر خصوص علت رویش موی زائد به خصوص در نواحی دست صحبت کنیم و به نوعی بگوییم که اصلاً موی زائد چیست و چرا قرار است رویش داشته باشد.

مویی که فرد بیرون از پوست خود و روی قشر بیرونی بدن خود می بیند، بر اساس فعالیت یک بخش مهم از داخل بدن است که اپیدرم نامیده می شود. در واقع در داخل بدن انسان سلول هایی وجود دارد که مربوط به فولیکول های مو هستند و این سلول ها در طول عمر انسان تقسیم و زیاد می شوند و به عنوان رشد شبکه ای شناخته می شود. می دانیم که بدن شامل سلول های پیر و جوان است و وقتی سلول های جوان شروع به فعالیت می کنند، دیگر نیازی به سلول های پیر نخواهد بود.

زمانی که فضای داخلی فولیکول پر شد، سلول های پیرتر از بین می روند و سلول های جوان جایگزین می شوند. به زبانی ساده موهای زائد بیرون از پوست، مجموعه ای از سلول های مرده هستند و همینطور شامل پروتئینی به نام کراتین هستند..

موهای بدن انسان و سایر موجودات با هم فرق دارد و خوشبختانه انسان ها به نسبت سایر پستانداران موهای کمتری دارند و گذر زمان سبب می شود که میزان آن نیز کمتر شود.

راهنمای صفر تا صد لیزر موهای زائد دست

لیزر موهای زائد دست

موهای زائد دست بانوان به نسبت آقایان کمتر است. یعنی هم تراکم کمتری دارد و هم از نظر قطر و ریشه در شرایط ضعیف تری دیده می شود. از سوی دیگر مهای زائد دست به نسبت سایر بخش های بدن یعنی ساق پا، بیکینی ، خط باسن و .. نیز کمتر است از این رو می توان قیمت لیزر موهای زائد دست را به نسبت سایر بخش های بدن از نظر تعداد شات و دفعات مراجعه ارزانتر دانست که البته باز هم به شرایط بدن هر شخص با شخص دیگر فرق می کند.

موهایی که بر روی بدن انسان می روید به نسبت سایر افراد در تعداد نامحدود است. در واقع اگر میزان رویش این موها به قدر طبیعی باشد انسان ها ظاهری عجیب به خود می گیرند.

لیزر مو دست

لیزر موهای زائد دست

 

روند طبیعی رشد موهای زائد

لیزر موهای زائد دست از روزی پا به دنیای زیبایی گذاشت که متوجه شدیم، رشد مو چیزی نیست که بتوان با مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی و یا استفاده از دارو، از آن خلاص شد. رشد موهای زائد هر فرد در بین فولیکول هایی به نام آناژن صورت می گیرد. در واقع بر اساس نوع و جنس مو، آناژن ها رشد می کنند و در نهایت زمانی به عنوان زمان استراحت در نظر گرفته می شود که در این دوره رشد متوقف می شود. این بخش مشهور به فاز تلوژن است.

مو مانند هر بخش زنده دیگر در بدن مرگ را تجربه می کند و زمانی به عمر آن پایان داده می شود و موها می ریزد. ریزش مو در همه مناطق مختلف زمان های متفاوتی دارد و به نوعی بیشترین طول عمر مو مخصوص به رویش مو در بخش جمجمه است. رویش موهای زائد دست و پا از نظر سرعت و شرایط با هم فرق دارند و کندتر از موهای زائد بیکینی و زیر بغل هستند.

آناژن ها معمولاً طول عمری چند ماهه دارند و لیزر موهای زائد در این راستا نتیجه خوبی به همراه خواهد داشت.

بدن سیستم هوشمندی دارد به طوری که رشد موهای زائد احتمالاً به دلیل گرم شدن بدن است اما از آنجایی که بدن انسان دارای بافتی است که به واسطه پوشش لباس نیز گرم می شود، نیاز چندانی به موهای زائد بر روی پوست نیست.

لیزر موهای زائد دست

افرادی که هورمون هایشان تنظیم نشده است و به نوعی شاهد عدم کارکرد هورمون ها هستند، ضخامت موهای بدنشان به خصوص در ناحیه دست به نسبت سایر افراد بیشتر است. برخی از بانوان که هورمون های مردانه زیادی دارند در بخشی از دست خود درگیر موهای زائد و کلفت و سیاه هستند که لیزر موهای زائد دست روش خوبی برای خلاص شدن از این وضعیت است.

بدن انسان به طور متوسط دارای 5 میلیون تار مو است و شامل تعداد مساوری فولیکول هایی است که مو از داخل آنها بیرون می آید.

 

 

لیزر موهای زائد دست و رهایی از سندروم هایپرتروکئیس

کسانی که دائماً درگیر تراشیدن موهای دست خود هستند و از این کار به تنگ آمده اند به نوعی درگیر سندروم هایپرتروکئیس شده اند. این سندروم سبب می شود که موهای بدن فرد رشد بیش از اندازه ای داشته باشد. در بین زنان یک اختلال با عنوان هیرسوتیزم وجود دارد که در واقع موهای زائد بدنشان مانند مردان است و این نیز یک اختلال در هورمون های مردانه است و به نوعی میزان هورمونه های مردانه در این افراد بیشتر است. این مشکل بیشتر در ناحیه دست اتفاق می افتد و بسیار نگران کننده نیز به نظر می رسد. لیزر موهای زائد دست یکی از روش های خوب برای افرادی است که درگیر اختلالات موهای زائد هستند.

همه پستانداران دارای یکه مکانیسم داخلی هستند که به آن مکانیسم تنظیم حرارت گفته می شود. این بخش به مغز اجازه می دهد که به سادگی حرارت داخلی بدن را تنظیم کند. در این بین انسان ها محدودیت بیشتری به نسبت سایر گروه ها دارند و در صورتی که حرارت داخلی بدن یک انسان بسیار بالا برود مرگ وی نزدیک خواهد بود. عرق کردن یکی از راه های نجات برای بدن هایی است که دیگر حرارت بالایی هستند. در واقع وجود موهای زائد بدن سبب می شود که تعریق، تعدیل شود.

لیزر موهای زائد دست

 

 

 

تفاوت لیزر موهای زائد دست زنان و مردان

وقتی صحبت از موهای زائد می شود، ناخودآگاه همه افراد به بدن بانوان فکر می کنند و این تصور ایجاد می شود که فقط بدن بانوان درگیر موهای زائد است! دقت کنید که رویش مو در هر نقطه از بدن که فرد انتظار آن را ندارد یا به آن نیاز ندارد، موی زائد نامیده می شود. موضوع از این قرار است که موهای زائد دست زنان و مردان با هم تفاوت هایی دارد که به طبع لیزر موهای زائد دست را در هر دو جنس متفاوت خواهد کرد.

در بدن آقایان در بیشتر بخش ها به جز کف دست و پا، شاهد رشد مو هستیم که این امر طبیعی بوده و تفاوت بین زن و مرد محسوب می شود.

موهایی که بر روی سطح دست آقایان به عنوان موی زائد شناخته می شود، تیره تر، ضخیم تر و با ریشه قوی تر است در بانوان موهای زائد دست اغلب حالت کرکی داشته و زمانی که هورمون های مردانه در زنان بسیار رشد کرده باشد شاهد موهای کمی ضخیم تر هستیم که باز هم در مقایسه با آقایان احتمالاً نرم و لطیف تر است.

لیزر موهای زائد دست هم برای آقایان و هم برای بانوان نتیجه بخش است. اما استفاده از لیزر برای بانوان و آقایان با تفاوت هایی همراه است. نواحی دست آقایان اغلب وسیع تر است و تراکم موی آن ها بیشتر است و در این شرایط تعداد جلسه های درمانی برای این افراد بیشتر خواهد بود و نیاز است که وقت بیشتری صرف شود. لیزر موهای زائد دست آقایان گاه بیش از 10 جلسه نیاز دارد و در طول سال نیز شارژ آن بین 1 الی 3 مرتبه دنبال می شود. این رویکرد در بانوان کمتر دیده می شود و به نوعی موقعیت درمانی برای بانوان از نظر زمانی سریعتر است.

لیزر موهای زائد دست

دو نکته را در راستای لیزر موهای زائد دست برای بانوان و آقایان در نظر بگیرید! نکته اول اینکه وضعیت ضخامت موی دست زن و مرد با هم فرق دارد و هر یک به واسطه موقعیتی که دارد ارزیابی می شود، از سوی دیگر نوع لیزری که برای موهای زائد دست استفاده می شود بر اساس ضخامت و درجه بندی ارزیابی می شود و در صورتی که لیزر از نظر طول موج در شرایط خوبی باشد، از بین بردن موهای زائد بدن برای آقایان نیز بدون مشکل خواهد بود.

دقت کنید که استفاده از روش اپیلاسیون در مردان با زنان فرق واضحی دارد. در این روش به واسطه قطر زیاد موی مردان، تحمل درد برایشان کمی بیشتر خواهد بود و به نوعی بهتر است که موقعیت لیزر برای این افراد در نظر گرفته شود.

از سوی دیگر اپیلاسیون سبب می شود که فرد دچار جوش های چرکی شود و این موضوع سبب می شود که فرد درگیر مشکلات زیادی دارد.

 

لیزر موهای زائد

جلسه اول لیزر موهای زائد دست

همیشه سوالات زیادی در خصوص جلسه اول لیزر موهای زائد دست پرسیده می شود که در این بخش راهنمای کامل جلسه اول لیزر موهای زائد دست و همینطور نکاتی که باید بررسی شود را در نظر خواهیم گرفت.

فاز رشد: در جلسه اول لیزر موهای زائد دست تنها موهایی باید تحت تاثیر قرار بگیرد که در فاز رشد قرار دارند، در این بخش موهایی که در فاز استراحت هستند بی اثر باقی می مانند. پس از جلسه اول یک الی سه هفته زمان نیاز است تا متوجه شوید که در مناطقی که لیزر شده است، رشد موهای جدید صورت گرفته است. موهایی که در طول درمان با لیزر در فاز رشد هستند به سادگی می ریزند اما این معنی توقف رشد مو در داخل پوست نخواهد بود و فرآیند رشد مو ادامه پیدا می کند. در واقع در این مرحله نیاز است که به ریزش موهای مرده کمک شود، مثلاً از اسکراب کردن استفاده کنید و یا پوست های مرده در حمام برداشته شوند و موقعیت مو ارزیابی شود.

 

فاز استراحت: پس از این که ریزش موها تمام شد، یک سری موها در فاز کمون یا نهفتگی هستند و نیاز است که این موها شروع به رشد کنند، در این فاز چند هفته ای بدون مو خواهید بود. پس از آن موهایی که در بخش فولیکول هستند در نهایت در می آیند و ریزش آغاز می شود. لیزر نقطه سیاه به همین بخش گفته می شود. در واقع پس از 4 هفته از اولین جلسه لیزر موهای زائد دست، باید برای دومین جلسه آماده باشید.

تمرکز بر ریو فولیکول:  مویی که شما بر روی قشر بیرونی دست خود می بینید در واقع موهای حاوی پروتئین مرده است و به نوعی پروتئین آن به اندازه ناخن ها زنده نیست. در لیزر موهای زائد دست بخشی که اهمیت زیادی دارد فولیکول یا ریشه است و به نوعی تاثیر کلی درمان را تعیین می کند. در پروسه لیزر موهای زائد دست در هر زمانی در حدود، 20 درصد از فولیکول های فرد در مرحله رشد قرار می گیرد و مشخص است که ملانین در فولیکول ها بازسازی می شود تا رشته های جدید مود ساخته شود. ملانین ها یک رنگدانه های تیره هستند و برای جذب نور لیزر بسیار مفید هستند. لیزر موهای زائد دست، رنگدانه های موجود در فولیکول های فاز رشد را جذب می کند و در نهایت فولیکول ها حرارت دیده و می میرند.

لیزر موهای زائد

 

پس از جلسه اول لیزر موهای زائد دست

وقتی لیزر موهای زائد دست را انجام می دهید و به خانه بر می گردید، هیچ تفاوت انی به غیر از قرمزی نخواهید دید. در واقع مو هنوز وجود دارد و آنچه که از بین رفته یا کمرنگ تر می شود فولیکول مو، یعنی همراه عاملی که باعث رشد مو می شود. وقتی فولیکول ها از بین رفته باشند، موهایی که تحت تاثیر لیزر هستند برای روزهای بعد کم کم شروع به ریزش می کنند.

برخی از افراد برای اینکه روند از بین رفتن مو سر سرعت ببخشند، سعی می کنند پوست خود را بمالند و یا بکنند، این رویکرد در صورتی که تکرار شود مشکل ساز خواهد بود. دقت کنید که اولاً شما نمی توانید تشخیص دهید که اگر قرار است مویی را بیرون بکشید، آن مو معمولی است و یا مویی است که فولیکول آن سوزانده شده است. وقتی موی سالم را بیرون بکشید در واقع فرایند لیزر موهای زائد دست را کندتر کرده اید.

پس از درمان لیزر، پوست می بایست ترمیم شود. وقتی تورم اولیه از بین برود، پوست هنوز در وضعیت حساس قرار می گیرد. بهتر است فشار آوردن بر روی پوست را کنار بگذارید و به نوعی پوست در وضعیت تنفس قرار بگیرد.

چند روز پس از لیزر: چند روز که از جلسه اول لیزر موهای زائد دست بگذرد، ممکن است بر روی پوست دست خود متوجه رشد موی جدید شوید. شاید این عمل متناقض به نظر برسد اما به نوعی نشانه هایی از درمان محسوب می شود. همه موهایی که تحت درمان لیزر هستند، روی پوست دیده نمی شوند. در واقع برخی از موها در داخل فولیکول ها قرار دارند و هنوز رشدشان کامل نشده است. این موها از پوست خارج شده و به نوعی می تواند از بین برود.

لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد دست آقایان

در همین چند سال پیش تنها بانوان به سراغ کلینیک های زیبایی می رفتند و این موضوع از دید آقایان ضرورتی نداشت اما امروزه دنیای لیزر موهای زائد دست برای آقایان نیز وجود دارد. البته آقایان در خصوص دستان خود به نسبت سایر بخش ها اعم از کمر، شکم و صورت کمتر به سراغ لیزر می روند. کسانی که تردد به باشگاه دارند می توانند از لیزر موهای زائد دست استفاده کنند و بدنی تراشیده و عالی داشته باشند.

افرادی که بدنسازی کار می کنند و به دنبال زیبایی اندام هستند از لیزر موهای زائد دست استقبال می کنند. موهای بدن مردان بسیار ضخیم بوده و رنگ تیره ای داشته و از نظر تراکم از بانوان بیشتر است. لیزر سبب می شود که فولیکول مو ضعیف تر شود و به نوعی اصلاح روزانه مو کنار می رود. موضوع دیگر این است که در این روش دیگر خبری از موهای زیرپوستی نبوده و تورم بر روی بدن ایجاد نمی شود. از سوی دیگر عفونت در پوست دیده نمی شود.

درد ناشی از لیزر موهای زائد دست در مردان به نسبت بانوان بیشتر است اما تحمل درد از سوی مردان بیشتر بوده و نتیجه بهتری ایجاد می کند.

این روش سریع است و بین ده دقیقه الی یک ساعت زمان نیاز دارد. از سوی دیگر برای رسیدن به نتیجه مطلوب می تواند دوره طولانی تری داشته باشد.

دقت دستگاه برای هر پوست با پوست دیگر فرق دارد.

لیزر موی دست مردان تاثیرات ماندگاری دارد و به نوعی در این روش سبب می شود که مو خیلی کندتر و ضعیف تر شود و این موضوع سبب می شود که انرژی ناشی از پرتوهای لیزر، فولیکول های مو هدف قرار می گیرد. در واقع فولیکول ها قدرت موثر برای تولید سلول های جدید را از دست می دهد و دیگر موهای جدید جایگزین نمی شود.

لیزر موهای زائد

بازه زمانی در لیزر موهای زائد دست بسیار مهم است تا کنترل به صورت کامل صورت بگیرد. استفاده از ژل خنک کننده می تواند درد ناشی از لیزر در مردان را کاهش دهد و همینطور ضخامت موی مردان در پروسه درمان باید هر چند جلسه تکرار شود.

 

لیزر موهای زائد دست و بازگشت مو

چه شما لیزر موهای زائد دست انجام دهید و چه نواحی دیگر خود را لیزر کنید یک نکته مهم وجود دارد و آن بلاتکلیفی بر سر بازگشت مو که سبب شده بسیاری از افراد به سراغ این روش نروند.

بگذارید یک بار این موضوع را به زبانی ساده و علمی مورد بررسی قرار دهیم. اولین موضوعی که در راستای عدم بازگشت رویش مجدد موی زائد وجود دارد تکمیل جلسات لیزر است، بنابراین اگر بخواهید به دلخواه خود جلسات لیزر را لغو کنید و یا به نسبت بودجه ای که دارید تعداد جلسات مورد نیاز برای لیزر موهای زائد دست خود را کم یا زیاد کنید، قطعاً نتیجه خوبی نمی گیرید.

اما موضوع مهم دوم! در صورتی که فرد درگیر بیماری های هورمونی یا تیروئیدی باشد امکان بازگشت موی زائد پس از لیزر وجود دارد! حالا می خواهیم کمی بیشتر در مورد بیماری های هورمونی صحبت کنیم تا متوجه باشیم که چه کسانی در این گروه قرار می گیرند.

بیماری های هورمونی بیشتر در بانوان دیده می شود و به نوعی عدم تعادل در این هورمون ها سبب می شود که نتیجه دلخواه از لیزر موهای زائد دست صورت نگیرد:

مهمترین هورمون های بدن شامل هورمون های جنسی، آدرنالین، کورتیزول و ملاتونین است. به زبانی ساده تر، یک فرد درگیر هورمون ای جنسی، متابولیسم، انرژی، استرس و خواب است. وقتی تغییرات هورمونی صورت می گیرد بدن فرد درگیر آن می شود و به نوعی شرایط بدن زن به صورتی است که موجب نوسان هورمون ها می شود. در صورتی که درگیری بیماری های زیر هستید، احتمالاً هورمون های شما در وضعیت خوبی قرار ندارد و عملاً لیزر موهای زائد دست برای شما نتیجه خوبی نخواهد داشت:

·         دیابت

·         تیروئیدیت

·         نارسایی آدرنال

·         تومور هیپوفیز

·         آسیب یا تروما

·         درمان سرطان

·         پرکاری تیروئید

·         هیپوگنادیسم

·         اختلالات اشتها

·         سندرم کوشینگ

·        هورمون درمانی

·         کم کاری تیروئید

·         عوارض جانبی داروها

·         هیپرپلازی مادرزادی آدرنال

·         ندول های تیروئید با عملکرد بالا

·         تومورها (خوش خیم یا سرطان)

 

در بانوان عدم تعادل هورمونی شرایط دیگری دارد و بیشتر مربوط به هورمون های دستگاه تولید مثل است. مثلاً علل شایع عدم تعادل هورمونی در بانوان شامل موارد زیر است:

·         بارداری

·         یائسگی

·         شیردهی

·         یائسگی زودرس

·         نارسایی اولیه تخمدان

·         سندرم تخمدان پلی کیستیک

·         داروهای هورمونی مانند قرص های ضد بارداری

 

در چنین شرایطی کسانی که به سراغ لیزر موهای زائد دست می روند شاید آنطور که باید نتیجه نگیرد

بنابراین:

در ابتدا نیاز است که فرد بیماری های هورمونی را برطرف سازد و سپس اقدام برای لیزر داشته باشد. شایعاتی که مبنی بر بازگشت مو در افراد سالم شنیده می شود غیر قابل استناد است و معمولاً کسانی از بازگشت موی زاید بدن خود نگران هستند که دچار اختلالات هورمونی هستند.

 

 

لیزر موهای زائد

 

فازهای اصلی چرخه رویش مو مورد نیاز برای لیزر موهای زائد دست

فاصله جلسات لیزر موهای زائد دست موضوع بسیار مهمی است . دقت کنید که اگر فاصله بین جلسات لیزر موهای زائد دست زیاد یا کم شود، عملاً شما پول خود را دور ریخته اید! بارها در مورد فاز رشد و استراحت صحبت کردیم و این موضوع برای همه افراد مشخص شد که نیاز است فاصله مناسب بر اساس، ناحیه درمان، رنگ پوست، ضخامت مو و … رعایت شود. در این بخش قصد دارید فازهای رویش موی دست را به صورت جداگانه و به زبانی ساده بررسی کنیم.

فاز آناژن: فاز آناژن به فازی گفته می شود که موها در آن رشد دارند. در این فاز سلول های مو تکثیر خود را آغاز می کنند و به نوعی سلول های جدید نیز بازسازی می شوند. این فاز بر اساس ناحیه مورد نظر (در این جا دست) و همینطور نوع رشد مشخص می شود. مدت زمانی که مو در این فاز باقی می ماند بر اساس ژنتیک فرد نیز تعیین می شود. در واقع هرچه مو بیشتر در این فاز قرار بگیرد، شاهد رشد بیشتری از آن هستیم و به نوعی کسانی که رویش موی زیاد و بلندتری دارند در واقع فاز آناژن انها بیشتر قوی است.

فاز کاتاژن: فولیکول ها در بخش پایین تر در فاز کاتاژن قرار دارند. دقت کنید که در این فاز مو رشدی ندارد و مو در فاز قبلی ه نهایت رشد خود رسیده است و فاز کاتاژن به صورت ثابت باقی می ماند. این فازه در راستای تغذیه رسانی می تواند سیکل رشد را تکمیل نماید و در نهایت موی پیش از اینکه به این فاز رسیده باشد دوره خود را احیا می کند.

فاز تلوژن: کسانی که قصد لیزر موهای زائد دست دارند، این بخش را دقیق تر بخوانند! فاز تلوژن به دوره ای گفته می شود که مو به میزان یک الی چهار ماه روی پوست باقی می ماند. در این فاز در واقع سلول مو به رشد خود ادامه می دهد و ریشه مو استحکام بیشتری پیدا می کند و به نوعی در داخل پوست باقی می ماند. بنابراین در هر بازه زمانی به میزان 10 الی 15 درصد از موها در این دوره از فاز قرار دارند.

دقت کنید که فازهای مختلف چرخه رشد مو می بایست به دقت توسط پزشک مربوطه ارزیابی شود تا تشخیص لازم در خصوص طول موج دستگاه مورد نظر صورت بگیرد. متخصصین در راستای لیزر موهای زائد دست به این نتیجه رسیده اند که وقتی می تواند از حذف موهای زائد نتیجه خوبی گرفت که فاز آناژن در جریان باشد. در واقع هدف اصلی دستگاه لیزر موهای زائد دست جذب شدن توسط ملانین موجود در سلول های مویی است. ملانین ها زمانی در فاز رشد قرار می گیرند که فاز آناژن به بیشترین میزان خود در فولیکول رسیده باشند. در این شرایط تاثیر نور لیزر روی موهای بدن بیشتر خواهد بود.

مثلاً وقتی در فاز کاتاژن باشید، میزان ملانین کم است و تاثیر لیزر موهای زائد دست کاهش می یابد و از سوی دیگر موهایی که در فاز تلوژن قرار گرفته اند کمترین آسیب را از دستگاه لیزر موهای زائد دست می بینند و این فاز برای پوست های حساس گزینه خوبی محسوب می شود.

 

لیزر موهای زائد

تخریب سلول های بنیادی فولیکولار در لیزر موهای زائد دست

در بخش قبل توضیح دقیقی در خصوص فاز صحیح چرخه رشد مو دیده شد، اما یکی دیگر از مکانیزم های مهم در راستای لیزر موهای زائد دست مربوط به تخریب سلول های فولیکولار است. در این زمینه مطالعات زیادی صورت گرفته است و مشخص است که اگر ناحیه bulge فولیکول مو بر روی رشد آن تاثیر صحیحی بگذارد، سبب می شود که سلول های بنیادی فولیکول تخریب شده و در نهایت باعث کاهش قابل توجهی از میزان رشد می شود و پروسه لیزر موهای زائد دست را بهتر به نتیجه می رساند.

 

لیزر موهای زائد

 

فاصله زمانی استاندارد لیزر موهای زائد دست

مدت زمانی که برای لیزر موهای زائد دست در نظر گرفته می شود به سه فاز رشد آناژن، کاتاژن و تلوژن بستگی دارد. فاز آناژن به دوره ای گفته می شود که مو به ریشه چسبیده است و به نوعی تنها حالتی است که لیزر موهای زائد دست با تخریب دقیق فولیکول مو به درستی صورت می گیرد. در هر بازه زمانی موهای بدن در فازهای رشد متفاوتی قرار می گیرد. یک سری جلسات متعدد نیز وجود دارد که برای از بین رفتن فولیکول های مو در آن باز ارزیابی شده گفته است.

دقت کنید که بر اساس نوع پوست و موی فرد، می بایست میزان موهای موجود در فاز رشد متفاوت باشد. دستگاه لیزر موهای زائد دست بر اساس تکنولوژی به کار رفته در آن اقدام به تخریب فولیکول های مو در فاز آناژن می کند. چرخه رشد مو در هر ناحیه با ناحیه دیگر فرق دارد. مثلاً موی صورت به سرعت رشد می کند اما سایر نواحی بدن رشد کندتری دارند مثلاً رشد موی دست متوسط است و فاصله زمانی 5 الی 7 هفته گزارش شده است در صورتی که لیزر موهای زائد بیکینی به دلیل کند بودن رویش مو در این بخش بیش از 6 هفته صورت می گیرد. تکرار لیزر موهای زائد دست بین 6 الی 8 هفته می تواند نتیجه خوبی فراهم سازد. وقتی جلسات لیزر موهای زائد دست به درستی و طبق استاندارد طی شود شاهد از بین رفتن 90 درصد از موهای زائد خود هستید. به طور کلی زمان بندی در این بخش بسیار مهم است. یک سری نکات می بایست قبل و بعد از لیزر موهای زائد نیز رعایت شود که در واقع سبب می شود هورمون ها متعادل نگهداری شود.

بهبود کیفیت و نحوه انجام لیزر نیز موضوع مهمی است و در نتیجه نهایی تاثیر می گذارد. شرایط جلسات لیزر موهای زائد دست به این صورت است که پس از 4 هفته اگر مو به قدر کافی رسید و در ناحیه مورد نظر رشد کرد می توان جلسه درمان را تنظیم کرد و در صورتی که رشد موی این بخش به حد کافی نرسیده باشد، جلسه درمان تا هشت هفته به تعویق می افتد.

در لیزر موهای زائد دست دستگاه روی موهای در حال رشد در فاز آناژن تاثیر می گذارد و در واقع در این فاز تغذیه سلول مو به واسطه خون رسانی به رشد موها کمک می کند و مو در این فاز هنوز به ریشه متصل است. در واقع چرخه رشد مو برای اینکه بتواند در فاز آناژن قرار بگیرد کمی زمان نیاز دارد و فاصله زمانی دقیق لیزر موهای زائد دست هر فرد با فرد دیگر فرق دارد و وابسته به بخش رویش مجدد مو و ژنتیک خواهد بود.

لیزر موهای زائد

 

 

لیزر موهای زائد دست با پوست تیره

بلاتکلیفی بر اساس نتیجه بخش بودن یا نبودن لیزر موهای زائد بر روی پوست های تیره گاه نتایج عجیب و غریبی به همراه دارد. شاید شما هم از ان دسته افراد هستید که بارها شنیده اید نمی توان از لیزر برای پوست استفاده کرد. این ادعا در برخی از شرایط درست اما نه به این معنی که هرگز یک شخص با پوست نمی تواند از لیزر موهای زائد دست استفاده نماید.

کسانی که دارای دستانی با پوست تیره هستند نیاز به دستگاهی دارند که طول موج کمتری دارد و به طور کلی طول موج 1064 گزینه خوبی برای پوست دست تیره و یا نواحی تیره خواهد بود. به طور کلی این مدل از لیزر سبب می شود که پوست شما دچار سوختگی نشود و تنها فولییکول های مو هدف قرار بگیرد. موضوع دیگر در خصوص شرایطی است که از دستگاه با درجات بالا استفاده می شود و در نهایت سبب سوختگی پوست دست می شود.

لیزر موهای زائد

پوست سبزه خود به سه زیر مجموعه تقسیم می شود، پوستی که سبزه روشن است به طوری که تایپ پوستی پس از آن گندمی یا روشن خواهد بود. این مدل از پوست به طور کلی نتیجه خوبی از دستگاه لیزر موهای زائد دست با طول موج مناسب خواهد گرفت. نوع دیگر مربوط به تایپ پوستی تیره تر از نوع قبل است که به آن سبزه های معمولی گفته می شود، همین افرادی که در ایران با پوست سبزه شناخته می شوند. این افراد در انتخاب دستگاه لیزر موهای زائد دست باید دقت داشته باشند و انتخاب طول موج مناسب برای آنها اهمیت دارد. دسته سوم که افراد سیاه پوست خط آفریقا هستند، بیشترین تیرگی در پوست خود دارند که این افراد نیاز به لیر ای دی یاگ داشته و در واقع طول موج مخصوص پوست های تیره برای آنها انتخاب می شود.

پوست های قهوه ای که ملانین تنظیم شده دارند گاه به واسطه دستگاه لیزر دایود نتیجه خوبی می گیرند اما لیزرهای الکساندرایت و آی پی ال هرگز انتخاب خوبی برای این نوع پوست نخواهد بود. از یاد نبرید که برای لیزر موهای زائد دست در ابتدا می بایست نوع پوست شما از سوی پزشک مشخص شده باشد.

 

لیزر موهای زائد دست با پوست روشن

کسانی که تایپ پوستی نوع یک هستند یعنی پوستی روشن و به اصطلاح رنگ پریده دارند که به آنها پوست گچی نیز گفته می شود، در لیست بهترین موارد استفاده از لیزر موهای زائد دست هستند و نتیجه خوبی نیز خواهند گرفت. این افراد اغلب موهای بلوندی داشته و رنگ چشمانشان نیز روشن است. پوست دست این افراد نیز تایپ پوستی روشن داشته و لطیف است. این افراد وقتی در معرض خورشید قرار می گیرند برنزه نمی شوند. این افراد می توانند از دستگاه لیزر موهای زائد دست دایود استفاده کنند اما شدت انرژی به کار رفته برای چنین پوست هایی بسیار کم در نظر گرفته می شود.

رنگ روشن پوست دست با شماره بندی مخصوص به خود همراه است. مثلاً رنگ پوست سفید که موهای بور با تناژ قهوه ای دارد احتمال برنزه شدن آن در برابر نور خورشید زیاد است و این افراد در تایپ پوستی شماره دو قرار می گیرند. دایود یکی از دستگاه های لیزر موهای زائد دست با پوست در این تیپ نگ است.

دقت کنید که پوست های سفید و گندمی با هم فرق دارند و گاه لیزر موهای زائد دست برای پوست های گندمی به نسبت سایر موارد گزینه قابل قبولی محسوب می شود. مثلاً تیپ نوع 3 به صورت گندمی است و چشم و موی آن ها روشن است و به نوعی در برابر آفتاب دچار آفتاب سوختگی می شوند. دایود و الکساندر بهترین انتخاب برای این گروه هستند و به نوعی تیپ پوستی اثر بخش محسوب می شوند یعنی اگر سوختگی رخ دهد بسیار مشکل ساز خواهد شد.

لیزر موهای زائد

عوارض لیزر موهای زائد دست

لیزر موهای زائد دست روشی ایمن و کم عارضه است اما اینکه بخواهیم مطلق بگوییم که این روش هیچ عارضه ای ندارد، دروغ گفته ایم! در واقع یک سری عوامل وجود دارد که سبب لیزر موهای زائد دست می شود.

بگذارید کمی در مورد فیزیک لیزر صحبت کنیم. اگر ما یک جسم را با چشم میبینیم به واسطه نوری است که به جسم تابیده می شود. در واقع اگر نوری نباشد جسمی دیده نخواهد شد. هر جسمی علاوه بر اینکه بازتاب نور را جذب می کند برخی از پرتوهای نور را نیز به خود اختصاص می دهد. در این شرایط جسم بسته به اینکه کدام بازتاب را بپذیرد و کدام را نپذیرد رنگ خاص خود را خواهد داشت.

تفاوت طول موج پرتوهای نوری سبب می شود که جسم رنگی شود. در صورتی که طول موج بین 480 الی 750 نانومتر باشد، نور در وضعیت نور مرئی قرار می گیرد. در واقع چشم می تواند رنگ را دقیقاً در این وضعیت تشخیص دهد.

حال فرض کنید جسمی را به رنگ سبز ببینیم. این جسم توانسته رنگ های بنفش و آبی و قرمز را جذب کند که در نهایت رنگ سبز را بازتاب کرده است. اجازه دهید از موضوع بحث خارج نشویم، و به شما توضیح دهیم که چرا این موارد را متذکر شده ایم. موضوع از این قرار است که در راستای لیزر موهای زائد دست نیز همین نور و بازتاب آن مدنظر است. در واقع هر جسمی پرتوهای نوری با طول موج خاص را جذب کرده و سایر طول موج ها را بازتاب می کند و این موضوع در خصوص موی زائد بدن در بخش فولیکول نیز در نظر گرفته می شود.

رنگ سیاه همه پرتوهای مرئی را جذب می کند و رنگ سفید همه پرتوهای مرئی را بازتاب می کند. برای همین است که در تابستان استفاده از رنگ های تیره باعث می شود که گرمای بدن فرد بیشتر شود.

پرتوهایی نوری که در لیزر وجود دارد دارای طول موج و انرژی یکسانی هستند. در واقع در دستگاه لیزر موهای زائد، پرتوی لیزر تولید می شود که بر اساس طول موجی که دارند رنگدانه های ملانین را به خود جذب می کنند. ملانین رنگدانه سبب می شود که رنگ پوست و مو پدیدار شود.

ملانین موجود در مو چیست؟ و چه دخالتی در عوارض لیزر دارد؟ مقدار ملانینی که در مو وجود دارد بیشتر از پوست است و این رنگانه ها در بخش پیاز و ساقه مو تجمع کرده اند. وقتی که لیزر به پوست برخورد می کند، 3 برابر بیشتر از پوست به واسطه پیازه و ساقه مو جذب می شود و تنظیم دستگاه لیزر موهای زائد دست به صورتی است که قبل از گرم شدن و سوختن پوست، به پیاز و ساقه مو آسیب وارد کند و به زبانی ساده وقتی پیاز مو آسیب ببیند، دیگر مویی رشد نخواهد کرد.

لیزر موهای زائد

حال نوبت به بررسی عوارض لیزر موهای زائد دست است به طوری که مشخص شود دقیقاً منظور از عوارض لیزر چیست. در واقع پرتوی لیزر برای اینکه به پیاز مو برسد می بایست از لایه سطحی پوست عبور کند، این لایه اپیدرم نامیده می شود. از سوی دیگر پیاز مو در لایه درم قرار گرفته و زیر اپیدرم قرار دارد. اپیدرم ها مانند پیاز و ساقه مو حاوی ملانین هستند. در واقع پرتوی ساطع شده از سوی لیزر در مسیر خود برای اینکه به پیاز برسد، جذب اپیدرم می شود. در این زمینه سوختگی، تغییر رنگ پوست و زخم نیز دیده می شود و همینطور شامل سایر عوارض مشابه نیز خواهد شد.

 

عوامل موثر در میزان عوارض لیزر موهای زائد دست

اینکه لیزر موهای زائد دست چقدر بر روی پوست تاثیر مخرب می گذارد وابسته به دستگاه و طول موج ان و همینطور رنگ پوست است. افرادی که پوست تیره تری دارند بیشتر در معرض عوارض پوستی هستند. در واقع این افراد ملانین بیشتری در پوست خود دارند. البته تیرگی پوست هم می تواند ناشی از برنزه شدن باشد و هم افزایش سن سبب این مشکل شود و گاه نیز موارد ژنتیکی و طبیعی پوست سبب تیرگی آن می شود.

طول موج دستگاه لیزر، مدت زمان تابش ، نقطه تابش و همینطور عدم استفاده از تکنیک های خنک سازی سبب می شود که عوارض لیزر موهای زائد دست بیشتر رویت شود و دست دچار سوختگی یا عدم رنگ شود و مشکلاتی از این دست ایجاد نماید. هرچه طول موج دستگاه لیزر بیشتر باشد و زمان تابش آن کوتاه تر سبب می شود که عوارض جانبی نیز کمتر شود.

وقتی پارامترهای مربوط به دستگاه لیزر یعنی طول موج و مدت تابش به درستی انتخاب شود و همینطور تکنیک های خنک سازی پوست نیز دقیقاً صورت بگیرد تاثیر لیزر به حداکثر می رسد و در نهایت عوارض لیزر کمتر می شود. دستگاه های لیزر موهای زائد دست اغلب دو نوع طول موج تولید می کنند و نیاز است که طول موج مناسب با رنگ پوست در نظر گرفته شود.

موضوع دیگر که در لیست عوارض لیزر موهای زائد دست قرار دارد، بررسی میزان دردناک بودن آن است. در واقع دو الی سه روز پیش از لیزر ممکن است پوستی که درمان شده کمی قرمز شود و یا درد اندکی احساس شود اما این درد مانند درد آفتاب سوختگی است و به نوعی قابل تحمل است. فرآیند لیزر موهای زائد دست به خودی خود دردناک نیست و سرویس خنک کننده قوی دستگاه نیز درد در این زمینه را به حداقل می رساند.

قرمزی، التهاب و درد اندک سه نمونه عوارض طبیعی برای لیزر موهای زائد دست محسوب می شوند و به نوعی در ساختار طبیعی بدن تغییراتی ایجاد می شود و این تغییرات طبیعی خواهند بود.

گاه شاهد پوسته پوسته شدن پوست دست هستیم که به نوعی موقتی و طبیعی است و شاید به ندرت چنین چیزی دیده شود. اما در صورتی که عوارض استفاده از لیزر موهای زائد دست زیاد باشد شاهد اسکار و تغییر رنگ پوست خواهیم بود که به نوعی خطای درمانی بوده و ربطی به اصل لیزر ندارد! یعنی یا دستگاه مناسب انتخاب نشده است، یا طول موج اشتباه در نظر گرفته شده است و یا یک سری شرایط پوست ارزیابی نشده که می تواند مشکل ساز باشد.

لیزر موهای زائد

 

لیزر موهای زائد دست و قرمزی و التهاب

ارگان های مو ساز بدن، پیاز مو و فولیکول های مو هستند و لیزر مو در واقع همین ارگان ها را هدف قرار می دهد. وقتی قرار است به بافتی از بدن آسیب برسد، حتی اگر آسیب به صورت طبیعی باشد و به نوعی جنبه مثبت داشته باشد، باز هم یک سری واکنش ها ایجاد می شود.

پوست دست بانوان نازک تر و حساس تر از پوست دست مردان است و قرمزی و التهاب بر روی پوست دست بانوان امر عادی تلقی می شود. در واقع قرمزی و التهاب پوستی در محل تحت درمان با لیزر می تواند در ابتدا کمی نگران کننده باشد اما در نهایت رفع می شود. گاه نیز تورم وجود دارد که مشکلی نخواهد داشت.

قرمزی و التهابی که برای پوست دست بانوان ایجاد می شود، بیشتر در ناحیه مچ  و یا بخش نازک یعنی آرنج است. در واقع ظاهر پوست مشابه با زمانی می شود که بدن خود را اپیلاسیون کرده اید. گاه نیاز است بنا به نوع پوست برای اینکه واکنش کمتری احساس شود از داروهای بی حسی استفاده شود.

قرمزی و التهاب قابل پیشگیری نیست و در لیست عوارض طبیعی لیزر موهای زائد دست قرار دارد بنابراین نگران آن نباشید. استفاده از کمپرس یخ سرد در این زمینه می تواند کمک کند. همینطور می توانید از استروئیدهای موضعی نیز استفاده کنید تا روند بهبودی سریع تر صورت بگیرد.

موضوع دیگری که سبب قرمزی میشود، حساسیت بالای پوستی است که اگر از تکنیک های خنک سازی در طی درمان به درستی استفاده نشود، بیمار با درد و سوزش همراه بوده و در نهایت پوست بسیار حساس می شود. لیزر درمانی در این راستا می بایست با بی حسی موضعی همراه باشد و در نهایت پوست خنک شود. برای رفع قرمزی و التهاب پس از انجام لیزر موهای زائد دست دوش حمام سرد نتیجه خوبی به همراه خواهد داشت.

 

لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد دست و پوسته پوسته شدن

درصد کمی از مراجعه کنندگان از پوسته پوسته دست خود پس از انجام لیزر موهای زائد دست گله دارند، آمارها نشان می دهد این گروه بسیار محدود هستند و شاید کمتر از 5 درصد از کل افرادی که به سراغ لیزر می روند از این موضوع گله داشته باشند. از یاد نرید که اغلب پوست هایی که خشک هستند درگیر این عارضه بوده و به نوعی مشکلات زیادی در این زمینه ایجاد می شود. در واقع پوسته پوسته دست سبب می شود که پوسن خشک آسیب پذیر باشد و در نهایت یک سری اسکار و زخم روی پوست دیده می شود که راه درمان آن کرم مرطوب کننده است.

موضوع دیگر که در این گروه قرار می گیرد تغییر رنگ در پوست است که بسیار خفیف بوده و کمتر از یک درصد از کسانی که به لیزر موهای زائد دست می روند، از تغییر رنگ پوست خود نگران می شوند. در واقع پوست متقاضی گاه به دلیل استفاده از دستگاهی که طول موج مناسبی ندارد، پس از لیزر کمی تیره تر می شود. بارها نیز دیده شده که از بین رفتن موی زائد سبب می شود که پوست روشنتر باشد. تیره شدن پوست در این زمینه شایع تر است و به طور کلی تغییر رنگ پوست حاصل از لیزر موهای زائد دست در افرادی که پوست تیره دارند، بیشتر دیده می شود.

 

لیزر موهای زائد

هایپوپیگمنتیشن و هایپرپیگمنتیشن چیست؟

از آنجایی که سوالات زیادی در خصوص این دو اصطلاح به ظاهر سخت دیده می شود. دوست داریم کمی در مورد آن صحبت کنیم.

هایپوپیگمنتیشن: در واقع همان روشن شدن پوست است که به نوعی بر اساس کاهش رنگدانه ها صورت می گیرد. این عارضه که به ظاهر بسیار عجیب و خشن معنی شده است بسیار گذرا و موقت بوده و به نوعی آزاردهنده نخواهد بود. بارها نیز دیده شده که عارضه تا چندین ماه ادامه دارد اما جای نگرانی نبوده و به اصطلاح، پوست راه اصلی خود را پیدا خواهد کرد.

هایپرپیگمنتیشن: این اصطلاح دقیقاً برعکس مورد قبل است و رنگدانه های پوست افزایش می یابد و به نوعی رنگ پوست تیره تر میشود. این عارضه گذرا بوده و شرایط موقتی دارد. به طور کلی 3 الی 4 هفته زمان نیاز است تا عارضه برطرف شود. این عارضه زمانی که پوست دچار زخم می شود اتفاق می افتد و به نوعی جای زخم و نواحی اطراف آن درگیر تیرگی می شوند. در صورتی که لیزر موهای زائد دست سبب زخم شدن پوست شود شاید عارضه هایپرپیگمنتیشن بیشتر دیده شود.

 

 

عوارض نادر لیزر موهای زائد دست

نادرترین عوارض مربوط به لیزر موهای زائد دست را توضیح می دهیم و بحث عوارض را برای همیشه کنار می گذاریم. یکی از موضوعاتی که شاید بر اثر لیزر موهای زائد دست صورت بگیرد عفونت باکتریایی است. اما این مورد به ندرت دیده می شود و به نوعی شامل پوست هایی است که متاسفانه بیمار هستند و روند درمانشان کامل نشده است. اپی درم همان بخش ا روی پوست است که بر اساس لیزر موهای زائد دست دچار آسیب می شود. در صورتی که علائم عفونت بر روی پوست دیده شود، مثلاً خارش، التهاب، درد و جوش، فرد می بایست به پزشک مراجعه نماید و گاه نیاز به مصرف کرم های آنتی بیوتیک موضعی است و به نوعی مشکلات پوستی ناشی از این عارضه برطرف می شود.

در صورتی که بر روی پوست دست شما تبخال وجود دارد، و اگر تبخال ویروسی باشد، خطر عفونت های پوستی بر اثر لیزر موهای زائد دست زیاد است. در واقع استرس مثل تب کردن سبب می شود که ویروس فعالی شود و در نهایت برای پوست دست مشکلاتی ایجاد نماید.

در صورتی که پوست دست فرد دچار تاول یا سوختگی شد نیاز است به پزشک مراجعه شود. در واقع پوست دست بانوان بسیار حساس است و اگر درگیر تاول شود قطعاً دچار مشکل می شود. تکنیک های خنک سازی در این زمینه وجود دارد و می تواند موقعیت اجرایی خوبی داشته باشد.

اسکار و زخم در لیست عوارض لیزر موهای زائد قرار ندارد در واقع زخم ها به دلایل مختلف ایجاد میشوند و بهتر است دلیل دیگری برای بروز زخم ارزیابی شده باشد.

 

بررسی انواع طول موج دستگاه لیزر موهای زائد دست

بارها در طول مقاله در مورد طول موج دستگاه لیزر صحبت کردیم و همیشه تاکید می کنیم که طول موج مناسب با پوست دست باید انتخاب شود. در این بخش دوست داریم تعریفی درستی از طول موج داشته باشیم تا برای همه مشخص شود، که طول موج چیست و دقیقاً چه اهمیتی دارد.

موج و طول موج دو اصطلاح متفاوت هستند. فرض کنید سنگ کوچکی را در آب می اندازید و شدت پرتاب شما کم است. وقتی سنگ به آب برخورد می کند دایره ای تشکیل می شود که به نوعی سبب می شود شعاع دیده شده افزایش یابد. در این شرایط به اصطلاح بر روی سطح آب موج رخ می دهد. موج ها به صورت دایره به همه جهت ها منتشر می شوند. آشفتگی که در محیط ایجاد می شود همان موج است. حال امواج دو دسته مکانیکی و الکترومغناطیسی دارند. موج های مکانیکی برای محیط های مادی که شامل صوتی و فرا صورتی هستند اهمیت دارند و امواج الکترومغناطیسی برای محیط هایی که خللا از آنها عبور می کند مهم هستند مانند نور و همینطور امواج رادیویی که در این اینجا در راستای لیزر منظور ما نور است.

موج ها با خود انرژی حمل می کنند، در واقع انرژی به ذره درگیر منتقل می شود. حال این میان نیاز است که اصطلاح طول موج نیز شناخته شود.

طول موج در واقع فاصله بین دو قله یا فاصله بین دو قعر موج را شامل می شود و از مشخصه های مهم موج است. طول موج ها می توانند میزان عمق نفوذ موج، میزان جذب موج و رنگ موج را مشخص نمایند. در بررسی طول موج سه موضوع رنگ و عمق و میزان جذب اهمیت زیادی دارد.

دقت کنید که گستره امواج الکترومغناطیس هم شامل اشعه گاما و هم ایکس بوده و در نهایت به نور مرئی و امواج رادیویی متصل می شود. مشخص است که طول موج در این راستا می تواند حائز اهمیت باشد.

حال که کمی در مورد طول موج صحبت کردیم، نور خروجی از دستگاه لیزر مو در ناحیه طول موج مرئی ارزیابی می شود و به نوعی با چشم نیز قابل مشاهده است. دقت کنید که طول موج هر یک از انواع لیزر مو می بایست موقعیت خاص خود را داشته باشد. مثلاً لیزر دایود، لیزر ان دی یاگ و همینطور سایر لیزرها دارای طول موج مخصوص به خود هستند که دایود استانداردتر و قابل قبول تر از سایر موارد محسوب شده است.

 

 

شایعات در مورد لیزر موهای زائد دست

اگر یک بار برای لیزر موهای زائد بدن خود به کلینیک مراجعه کرده باشید، احتمال فردی در اتاق انتظار به عنوان بیمار به شما می گوید که اگر لیزر برای کل بدنتان انجام دهید باعث غدد سرطانی می شود! این موضوعی است که سالهاست پژوهشگران بر روی آن تحقیق کرده اند و نتایج خوبی نیز فراهم شده است.

در پاسخ به این سوال به زبانی ساده باید بگوییم که هرگز چنین نیست. در واقع انرژی لیزر تنها به لایه های سطحی پوست وارد می شود و به هیچ عنوان جهش سلولی دیده نمی شود. از سوی دیگر میزان عمق لیزر تا ریشه مو بوده و این حد بیشتر نخواهد شد. در واقع میزان میزان در نهایت به 3 میلیمتر می رسد.

موضوعی مطرح است به عنوان غدد لنفاوی که احتمالاً همین موضوع یک سری شایعات ایجاد کرده است.

اما یک موضوع مهم! دقت کنید که برخی از افراد اصرار دارند که دفعات لیزر موهای زائد دست برای ما بیشتر باشد و یا سرعت در پروسه درمان صورت بگیرد. افراط در لیزر مشکلساز خواهد بود و به نوعی سبب می شود که غدد لنفاوری تحریک شود. در واقع وقتی عمل لیزر بارها و بارها و بدون نظم و برنامه ریزی بر روی یک بخش از پوست صورت می گیرد سوختگی ایجاد می کند. این امر سبب می شود که جذب لیزر و آتروفی حجم عضلات را کمتر کند و در موارد حاد بسیار سرطان زا خواهد بود. دقت کنید که شما برای لیزر موهای زائد دست بهتر است از پزشک متخصص کمک بگیرید و زمان بندی را به دقت لحاظ کنید.

شایعاتی که در خصوص لیزر زیر بغل و سینه و بیکینی گفته می شود تنها در شرایطی است که پوست سوخته باشد. به هر صورت در رویکرد سلامت بدن، رسیدن به تعادل بسیار مهم است و این موضوع برای لیزر موهای زائد دست نیز دیده می شود و هر نوع افراط و تفریط در این زمینه مشکل ساز خواهد بود.

 

 

اشتباهات رایج پیش از لیزر موهای زائد دست

تا به اینجای کار در خصوص نحوه عملکرد دستگاه لیزر موهای زائد دست صحبت کردیم. حال نوبت رسیده به موضوعاتی که شاید هنوز هم افرادی آن را به دقت بررسی نکرده اند.

پیش از لیزر با جلسات برنزه خداحافظی کنید:  این موضوع بارها مورد ارزیابی قرار گرفته است و افراد زیادی هستند که به نوعی سعی دارند ان را غیر واقعی جلوه دهند اما بهتر است کمی با شما رک باشیم. اگر علاقه به بازیگران هالیوودی برنزه با پوست تیره و براق دارید، اگر همیشه فکر می کنید که یک روز نیاز است که پوست شما به رنگ قهوه ای مورد نظر تغییر کند، اگر فکر می کنید می بایست تیرگی پوست خود را بیشتر کنید اصلاً به فکر لیزر موهای زائد دست نباشید! همیشه و همیشه سعی بر این است که رنگ پوست روشن تر شود تا عملیات لیزر به دقت بیشتری صورت بگیرد پس شما هم این موضوع را دقیق بررسی کنید. هرچه رنگ پوست شما تیره تر باشد، رنگدانه های موجود در آن به نوعی سبب جذب انرژی لیزر شده و در نهایت به جای اینکه مو از بین برود، رنگ پوست شما آسیب خواهد دید.

اشعه لیزر به طور کامل روی رنگدانه های مو تمرکز می کند و قرار است فولیکول مو را بسوزاند اما وقتی که نتواند بین پوست و مو تشخیص درستی داشته باشد مشکلات زیادی ایجاد می شود که باید به دقت بررسی شود. تضاد بین رنگ پوست و مو یک عملکرد مثبت در رسیدن به نتیجه مطلوب است. از سوی دیگر دستگاه های لیزری که به طور کلی وابسته به اسپری یا دستگاه سولاریوم برنزه هستند نیز امکان آسیب به پوست شما را دارند.

 

هرگز جلسات لیزر را به تعویق نیندازید:  امروز و فردا کردن در راستای لیزر موهای زائد دست به شما آسیب می زند، بهتر است برای همیشه این موضوع را فراموش کنید. لیزر با شیو کردن یا اپیلاسیون فرق دارد. شاید شما بتوانید یک هفته اپیلاسیون مو را به تعویق بیاندازید اما هرگز برای لیزر چنین کاری را نکنید. یک بار دیگر بخش مربوط به فازهای رشد مو را مطالعه کنید تا اهمیت این بخش مشخص تر باشد. در واقع جلساتی که برای لیزر مو در نظر گرفته می شود به صورتی تنظیم شده است که موهای ناحیه تحت درمان شما در فاز آناژن قرار می گیرد و اگر زمان آن بگذرد اصلاً لیزر را فراموش کنید بهتر است.

 

اجازه اپیلاسیون نخواهید داشت: همه کسانی که در خصوص لیزر موهای زائد دست سوالاتی می پرسند می دانند که تنها روش مجاز اصلاح موهای زائد پیش از لیزر، شیو کردن است و برای لیزر ناحیه دست نیز این موضوع دیده می شود. به هر صورت باید دقت داشته باشید که اپیلاسیون اثربخشی لیزر را از بین می برد و یا حداقل بسیار کم می کند. لیر به دنبال ملانین ساقه مو است و قرار است که ریشه مو به واسطه آن سوزانده شود. در چنین شرایطی اگر قرار باشد از اپیلاسیون استفاده کنید، در واقع ساقه مو در فولیکول را از بین برده اید و حرارت لازم از سوی لیزر هرگز جذب ساقه نمی شود و به نوعی تنها پوست را می سوزاند.

لیزر موهای زائد دست در آرایشگاه روش خطرناکی است: ریسک نکنید، لیزر موهای زائد دست یکی از روش های حساس و نیاز به تکنیک و تخصص است و معمولاً در حیطه کاری یک آرایشگر نیست. نیاز به متخصص است تا دوره و چرخه رویش مو را محاسبه کند و همینطور بتواند جنس پوست و موی زائد بدن شما را به درستی بررسی کند. در چنین شرایطی اگر بخواهید آرایشگاه را انتخاب کنید نمی توانید نتیجه بگیرید. آسیب های جبران ناپذیری پس از لیزر موهای زائد روی پوست فرد دیده می شود که گاه راه جبران نخواهد داشت. کسانی که با دستگاه لیزر کار می کنند به نوعی از جدیدترین تکنیک های روز دنیا در آن اطلاع دارند و این موضوع سبب می شود که نتیجه بهتری ایجاد شود. البته که مجوزها و گواهینامه ها کلینیک خصوصی در این زمینه اهمیت زیادی دارد.

پوست خود را مرطوب کنید: اگر پوست خشکی دارید بهتر است برای شرایطی که موهای زیر پوستی در نواحی مختلف بدن دارید چند روز پیش از شروع جلسات لیزر پوست خود را به واسطه لوسیون ها و کرم های مناسب مرطوب کنید در چنین شرایطی می توانید از روند درمان نتیجه بهتری بگیرید.

 

 

لیزر را بدون تست آغاز نکنید: یکی از رایجترین  اشتباهاتی که پیش از لیزر موهای بدن وجود دارد این است که بدن تست نمی شود و به نوعی جلسه اول لیزر آغاز شده و پس از دوره ای پوست دچار حساسیت می شود. حتماً از متخصص بخواهید که بخش کوچکی از بدن شما را تست کرده و تاثیر لیزر بر روی پوست دست شما و همینطور میزان درد و ناراحتی شما را ارزیابی کند. در صورتی که پوست بسیار حساسی داشته باشید می بایست یک بخش از پشت گردن یا بازو تست شود. اگر پوست به شدت قرمز شد و یا احساس در شدید دیده شده نیاز است که کولینگ قوی تری اعمال شود. مشخص است که کرم های بی حس کننده در این زمینه می تواند بسیار قابل قبول باشند.

 

 

 

بهترین زمان شیو قبل از لیزر موهای زائد دست

وقتی موهای بالاتر از سطح پوست خود را می تراشید، در واقع احتمال ابتلا به هر نوع آسیبی کمتر می شود و به نوعی ضربه محکم و ناگهانی لیزر درد را کمتر می کند. زمان ایده آل برای شیو قبل از لیزر موهای زائد دست با چندین نکته اساسی همراه است:

زمان ایده آل برای شیو دست یک روز قبل از درمان است در واقع اگر سوزش وجود داشته باشد و یا زمان کافی برای رشد مجدد دیده نشود، پوست در این زمان حساسیت خود را از دست می دهد و در نهایت میزان سوزش نیز کمتر می شود.

تیغ باعث می شود که سلول های مرده پوستی از بین بروند و در نهایت پوست وضعیت بهتری برای پذیرش لیزر داشته باشد.

تیغ می بایست صاف اصلاح نماید و نیاز است که از مرطوب کننده یا ژل اصلاح کننده استفاده کنید تا تیغ در مسیر درستی برش خود را دنبال نماید. در صورتی که کرم اصلاح ندارید میتوانید از نرم کننده موی سر استفاده کنید.

تیغ اصلاح می بایست تمیز و نو باشد و بهتر است دقت شود که زخم روی پوست ایجاد نشود و به نوعی پوست بریده نشود و میزان حساسیت کمتر باشد. در حین اصلاح کردن بهتر است که از آب ولرم یا آب خنک استفاده شود و اگر درست پیش از تراشیدن سطح پوست محل را با آب داغ خیس کنید، پوست نرم و مستعد می شود.

در صورتی که پوست شما پس از اصلاح تحریک شود و نسبت به شیو کردن حساس باشد. تیغ برقی از دیگر ابزارهای خوب است که سبب می شود اصلاح در وضعیت خوبی صورت بگیرد و در نهایت خطر رشد موهای زائد به حداقل برسد. در نهایت فولیکول ها درمان شده از زیر پوست خارج می شوند.

پیش از اولین جلسه لیزر موهای زائد دست بهتر است به مدت شش هفته از اپیلاسیون خودداری کنید و این موضوع در خصوص موچین نیز صدق می کند و در واقع دستگاه لیزر می بایست بتواند فولیکول مو شما را به دقت شناسایی کند.

در صورتی که مستعد بیماری های عصبی باشید می بایست مصرف کافئین خود را به حداقل برسانید.

بهتر است خود را در معرض نور آفتاب قرار ندهید و این موضوع سبب حساسیت شده و مشکلات زیادی ایجاد می کند.

تیغ تمیز و جدید برای شوی داشته باشید و بررسی کنید که تیغ هیچ باکتری به خود نداشته باشد. حساسیت پوستی یا درماتیت تماسی موجود مهمی در فضای استفاده از لیزر موهای زائد دست خواهد بود.

 

زمان مناسب شیو پس از لیزر موهای زائد دست

در بخش قبل در خصوص زمان مناسب شیو کردن پوست پیش از لیزر موهای زائد دست صحبت شد. این بخش مربوط به زمانی که قرار است پس از لیزر موهای زائد دست به سراغ شیو بروید.

چند روز صبر کنید تا پروسه ریزش مو پس از لیزر موهای زائد دست اغاز شود. دقت کنید که امکان کمی حساسیت پس از درمان پوستی وجود دارد. در واقع بهتر است که کمی صبور باشید تا حساسیت پوستی و زخمی شدن آن کمتر شود.

مثلاً 4 روز زمان نیاز است تا لایه برداری از پوست صورت بگیرد و به نوعی در این زمان شیو کردن، احتمال تحریک پوست درناحیه درمان کمتر می شود.

در پروسه ریزش مو باید دقت داشته باشید. چند روز پس از درمان با لیزر، موی دست شما شروع به ریزش می کند. این دوره با رشد دوباره مو نباید اشتباه گرفته شود و نباید سریعاً به سراغ تیغ اصلاح بروید.

در وضعیت ایده آل پس از لیزر باید ده روز صبر کنید تا بتوانید موقعیت شیو برای پوست دست خود را پیدا کنید. در واقع موی شما طی 5 الی 14 روز آینده شروع به رشد می کند تا ریزش مو صورت بگیرد.

نتایج استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد دست پس از سه ماه ملموس است و به نوعی فرد به خوبی متوجه آن می شود.

 

 

لیزر موهای زائد دست در دوران بارداری

اگر بخواهیم در خصوص لیزر موهای زائد دست در دوران بارداری از نظر علمی صحبت کنیم، مقالات نشان می دهند که منعی در این زمینه وجود ندارد اما آنچه که سبب شده تا لیزر موهای زائد دست یا هر نقطه دیگر از بدن در دوران بارداری منع شود، تغییراتی است که در هورمون ها ایجاد می شود و به نوعی سبب می شود که موهای زائد آنطور که باید حذف نشده و کار شما بی نتیجه باقی بماند. در هر صورت احتمال بازگشت بخشی از موهای زائد بدن در دوره بارداری وجود دارد و این کار سبب می شود که از نظر اقتصادی برای شما صرفه نداشته باشد.

بهتر است که 6 ماه پس از پایان شیردهی به سراغ لیزر موهای زائد دست بروید. در دوران بارداری از هر نوع عمل غیر ضروری می بایست جلوگیری کرد تا پروسه بارداری به درستی صورت بگیرد.

 

 

ترس ناشی از درد لیزر موهای زائد دست

همه متخصصان زیبایی حداقل یک بار در طول دوره حرفه ای خود به این موضوع اشاره کرده اند که فردی به آنها مراجعه می کند و می گوید که از درد لیزر بسیار می ترسد. دردی که در ناحیه لیزر ایجاد می شود بر اساس گرمایش بیش از حد آن است. برخی از این درد را به صورت سوزن سوزن تشبیه کرده اند و برخی می گویند شبیه آفتاب سوختگی است. در واقع با آمدم دستگاه های جدید که دارای سیستم های خنک کننده هستند، میزان درد در کمترین وضعیت قرار می گیرد.

سیستم کولینگ دستگاه لیزر موهای زائد دست دایود تنها شامل باد ساده نبوده و از گازهای فوق سرد کرایوژن در آن استفاده شده است که سبب می شود محل مورد نظر خنک شده و به اصطلا سر شود و میزان درد و سوزش به حداقل برسد. افراد از جلسه دوم به بعد دیگر استفاده از کرم بی حس کننده را قطع می کنند که این موضوع نیز بروز درد در ناحیه دست می شود. مشخص است که این موضوع در تولید دستگاه های جدید لیزر تا حد زیادی بر طرف شده است.

 

 

لیزر موهای زائد دست برای موهای کرکی

مکانیزمی که برای همه دستگاه های لیزر استفاده می شود یکسان است، یعنی قرار است که جذب توسط رنگدانه ها صورت بگیرد، بنابراین اگر موی دست بور باشد و حالت کرکی داشته باشد بسیاری از دستگاه های لیزر در از بین بردن آن ناکام می مانند. در واقع هرچه رنگ مو تیره تر باشد می تواند نتیجه بهتری داشته باشد. دقت کنید که گاه عدم دقت به این موضوع سبب می شود که نتیجه عکس بگیرید و بسیار ناراحت شوید. میزان ضخامت موی دست شما باید توسط پزشک بررسی شود و سپس عملیات لیزر صورت بگیرد.

 

 

کمی در مورد دستگاه دایود بدانیم

دستگاه لیزر دایود برای انواع رنگ پوست استفاده می شود و به نوعی قدرت نفوذ آن به فولیکول های مو نسبتاً زیاد بوده و سبب می شود که یک سری عوارض جانبی منجر به قرمزی بر روی پوست ایجاد شود.

تکنولوژی که در دستگاه دایود استفاده شده است بسیار خوب و موثر است. یکی از بخش های مهم در این دستگاه هندپیس است. در واقع سطح تماس یا همان هندپیس در برخورد با بدن شرایط خوبی ایجاد می کند. سر آن به صورتی طراحی شده است که واکنش پوست در حین لیزر را سخت تر مشاهده می کند. این محصول از نظر بهداشتی کمی سخت تر دنبال می شود.

بخش دیگر دستگاه سطح مقطع است. سطح مقطع کوچکتر است و به نوعی درد تا حدی وجود دارد اما سیستم کولینگ آن قوی است.

طول موج 2000 برای این دستگاه در جدیدترین تکنولوژی دیده می شود و همینطور طول موج های 755 تا 1064 نانومتر را پوشش می دهد و سبب می شود که برای پوست های تیره و روشن مناسب باشد.

این دستگاه دارای درجات متنوع است که باید بر اساس پوست فرد تعیین شود. تنظیمات دستگاه لیزر بسیار مهم است اگر بهترین دستگاه لیزر استفاده شود اما تنظیمات خوبی نداشته باشد نمی تواند نتیجه بخش باشد و احتمال سوختگی وجود خواهد داشت.

 

 

مراقبت های پس از لیزر موهای زائد دست

دقت کنید که اولین موضوع مهم پس از لیزر موهای زائد دست این است که تا ده روز اجازه ندارید در تماس مستقیم آفتاب باشید، بنابراین اگر قرار است به کیش سفر کنید بهتر است همین حالا بلیط خود را کنسل کنید.

تا 24 ساعت پس از لیزر نباید هیچ محصولی استفاده کنید. استفاده از مواد شوینده در محل لیزر مشکل ساز می شود. نباید فعالیت بدنی شدید داشته باشید. بهتر است از کرم های آرایشی استفاده نماید. استفاده از دوش آب بدون مواد شوینده در 24 ساعت اول ممنوعیتی ندارد اما چه خوب است صبر کنید.

بهتر است پس از لیزر به مدت سه روز از کرم زینک + بتامتازون استفاده کنید. این کرم برای نواحی بدن به خصوص دست و پا استفاده می شود. از سوی دیگر کرم زینک به نسبت یک سوم کرم های دیگر باید استفاده شود.

در طول جلسات لیزر موهای زائد دست اجازه برنزه کردن پوست ندارید و در صورتی که این کار صورت گرفت باید حتماً با پزشک صحبت کنید.

ریزش موها در جلسات لیزر برای هر فرد به نسبت فرد دیگر فرق می کند. در واقع پس از 20 روز از جلسه اول و همینطور جلسات دوم و سوم امکان ریزش مو وجود دارد. این موضوع به نسبت شرایط پوست هر فرد با فرد دیگر فرق می کند.

الگوی ریزش هر فرد می بایست توسط پزشک متخصص ارزیابی شود. در طول جلسات لیزر موها در صورت رشد باید توسط تیغ تراشیده شوند اما استفاده از بند و اپیلاسیون اشتباه است.

اگر فکر می کنید دقیقاً پس از لیزر، ریشه های سیاه رنگ مو روی پوست وجود دارد، در واقع ریشه مو سوخته شده است و بعداً می ریزد.

برای پوست دست بهتر است به مدت 45 روز الی دو ماه پس از جلسه اول مراجعه داشته باشید. وقتی به موقع مراجعه کنید می توانید بهتر نتیجه بگیرید.

 

 قیمت لیزر موهای زائد دست

مقاله را با بررسی عوامل موثر بر قیمت لیزر موهای زائد دست به اتمام می رسانیم. در پروسه لیزر موهای زائد دست، نوع پوست، تعداد دفعات مورد نیاز برای لیزر، طول موج به کار رفته و میزان حساسیت پوست فرد بر روی قیمت نهایی تاثیر می گذارد. به طور کلی کسانی که به سراغ بررسی قیمت لیزر موهای زائد دست می روند باید بدانند که یک لیست ثابت از قیمت برای هر ناحیه در نظر گرفته می شود اما گاه شرایط پوست هر فرد با فرد دیگر فرق می کند و این موضوع سبب می شود که موقعیت پوست هر فرد با فرد دیگر بسیار متفاوت باشد و بتواند نتیجه دقیق تری حاصل شود.

 

 

نظر بدهید

(0 نظر)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت گیری تلفنی