راهنمای کامل لیزر موهای زائد

راهنمای کامل لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد یک پرتو نور با انرژی بالا محسوب می شود و می تواند وضعیت انرژی خود را به بخش های مختلفی از بدن منتقل سازد. این پرتو نور از نظر قدرت و بافتی که مورد هدف قرار می دهد می تواند متفاوت باشد. در روش حذف موهای زائد در واقع رنگدانه های موجود در ساقه مو بر اساس یک طول موج خاص لیزر مورد هدف قرار می گیرند

موهای زائد بدن مزاحم هایی هستند، که اصلاً احساس خوبی در ما ایجاد نمی کنند. لیزر موهای زائد یکی از روش های مهم و پر تقاضا در سال های اخیر است که سبب خلاص شدن از درد اپیلاسیون و حساسیت های تیغ و سایر روش های رفع موهای زائد می شود. در این مقاله قصد داریم صفر تا صد لیزر موهای زائد را مورد بررسی قرار دهیم و دید متخصص در این زمینه را مدنظر قرار دهیم. شما می توانید برای اطلاعات تکمیلی به اینستاگرام لیزر ساوه مراجعه نمایید

فهرست مقاله

لیزر موهای زائد در یک نگاه

در ابتدای مقاله دوست داریم در مورد عملکرد لیزر موهای زائد بیشتر صحبت کنیم به این ترتیب انتخاب این روش و اعتماد به ان هوشمندانه تر خواهد بود. به زبانی ساده لیزر دستگاهی است که دارای نور با طول موج مشخصی است که به هر آنچه که رنگ تیره دارد، حرارت وارد کرده و سبب سوزاندن آن می شود. در واقع وقتی موی تیره رنگ سوخته می شود، داخل فولیکول مو نیز درگیر شده و سبب آسیب رسیدن به آن می شود. بدن انسان چرخه رشد مشخصی دارد و از سوی دیگر چرخه استراحت نیز برای بدن انسان تعیین شده است. در واقع بدن در یک دوره وارد فاز استراحت می شود و پس از آن دوباره چرخه رشد شروع می شود. زمانی لیزر می تواند نتیجه بخش باشد که فولیکول مو در وضعیت رشد قرار بگیرد و لیزر موهای زائد در دوره استراحت بدن اثربخشی خوبی ندارد.

لیزر موهای زائد

نقاط قابل پوشش لیزر موهای زائد در بانوان و آقایان

لیزر موهای زائد برای بانوان شامل بخش های وسیعی است و یک تیر و چند نشان است! این دستگاه در بانوان برای بخش های کنار صورت، کل صورت، بین ابروها، خط فک، گردن، چانه و گردن استفاده می شود.
همینطور کل منطقه بازوها و زیر بغل را در بر می گیرد و شامل نوک پستان نیز می شود. بخش های مربوط به آرنج و اطراف آن و کل دست و کل پا را شامل می شود. همینطور پایین پایین ها، بخش شکم و ناف، کمر و لیزر خط بیکینی را شامل می شود.
لیزر موهای زائد برای آقایان نقاط وسیع تری را شامل می شود و این موضوع به دلیل تراکم زیاد موهای زائد در بدن آقایان است. لیزر در آقایان در بخش صورت، شامل بین ابروها، بالای گونه ها، گوش، پشت گردن، کل ریش و خط ریش، جلوی گردن و زیر آن است.
در قسمت بدن شامل کل بازو، شانه، بالای پشت بدن، بالای قفسه سینه، کل پا و دست، بالای بازوها، کل پشت بدن و ساعد، قفسه سینه و شکم، پایین پا، ساعد، باسن و بالای پاها است.

لیزر موهای زائد

معرفی دستگاه دایود 2020

مکانیزم دستگاه لیزر دایود 2020 از زبان مخترع

از آنجایی که انتخاب دستگاه لیزر کار آسانی به نظر نمی رسد و هر دستگاه یک سری مزایا و معایب دارد، در این بخش قصد داریم از جدیدترین دستگاه لیزر دایود 2020 با 2000 وات با کولینگ فن قوی صحبت کنیم.
مهمترین قطعه ای که در دستگاه دایود دیده می شود ماژول دایود لیزر است. ماژول در واقع یک نوع لیزر نیم هادی است که به آن لیزر نیم رسانا نیز گفته می شود. این لیزر نیم رسانا از اتصال بین یک نیم رسانای نوع P و یک نیم رساناهای نوع N تشکیل شده است. در واقع حفره های نوع P و نوع N در این روش دخالت دارند. وقتی جریان الکتریکی از محل اتصالات عبور می کند، ترکیب حفره ها و الکترون ها صورت می گیرد و نور منتشر می شود. تعیین طول موج نشر بر اساس گاف نوار ماده نیم رسانایی است که توسط دیود ساخته شده است. دقت کنید که در این زمینه نیاز است که تفاوت انرژی لازم برای رسیدن الکترون از نوار انرژی والانس پایین تر به نوار های والانس بالا در قالب پر انرژی تر صورت بگیرد.

لیزر موهای زائد

عملکرد دستگاه لیزر موهای زائد دایود

پرتوهای لیزری که توسط دستگاه دایود تولید می شود دارای شدت بالایی بوده و در سطح مقطع خروجی تولید می شود، در واقع دارای یک پنجره اپتیکی است. طول موجی که از لیزر دایود ساطع می شود 808 نانومتر بوده و توسط رنگدانه های فولیکول مو نیز جذب می شود. به طور کلی این محصول در بازارهای زمانی بسیار محدود سبب ایجاد پالس می شود. انرژی بالای ساطع شده توسط موهای بدن جذب می شود و دمای آن نیز افزایش می یابد. عملکرد دستگاه دایود به این صورت است که ساقه و ریشه مو به شدت آسیب می بیند و به نوعی توان رشد مجدد از مو گرفته می شود. در صورتی که سطح مقطع تابش پالس لیزر وسیع تر شود سبب می شود که فرایند حذف موهای زائد سریعتر صورت بگیرد و در زمان کمتری نتیجه بخش باشد. مهمترین ترین چالش هایی که در انتخاب دستگاه لیزر موهای زائد با آن روبرو هستید به سه بخش کلی تقسیم می شود. 1- توان خروجی لیزر، 2 سطح مقطع خروجی لیزر و کولینگ دستگاه است. خوشبختانه دستگاه لیزر موهای زائد دایود با قوی ترین کولینگ فن میزان درد را به حداقل می رساند.

لیزر موهای زائد

تاثیرگذاری لیزر موهای زائد

همانطور که می دانیم برای از بین رفتن موهای زائد بدن سه روش دائمی وجود دارد که شامل: دارو، الکترولیز و لیزر است. کسانی که از دستگاه لیزر موهای زائد استفاده می شود در ابتدای موهای بدن خود را کم و نازک می کنند و در صورتی که این روند تکرار شود نتیجه بخش خواهد بود. معمولاٌ 4 الی 6 جلسه نیاز است تا اثرات اولیه استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد مشخص شود. تکرار این پروسه برای صورت و بدن فرق می کند و افراد به واسطه استفاده از این دستگاه باید زمان بندی دقیقی داشته باشند. تاثیر گذاری این روش به صورتی است که تکرار درست در زمان دقیق صورت بگیرد. پس از اینکه دوره اولیه لیزر موهای زائد تمام شد فاصله شش ماهه در نظر گرفته می شود تا تعداد موها کمتر شود و به نوعی رفته رفته بین 60 الی 80 درصد نتیجه بخش خواهد بود.

لیزر موهای زائد

تاثیرگذاری لیزر موهای زائد برای کسانی است که دارای پوست سالمی هستند بنابراین اگر فرد آفتاب گرفته باشد و پوست وی سوخته باشد احتمال اینکه جای لک های سفید بر روی پوست وی بماند بسیار زیاد است. در صورتی که همه چیز درست باشد ایجاد زخم نیز به ندرت دیده می شود و جای اسکار باقی مانده رفته رفته از بین می رود. از یاد نبرید که شرایط دستگاه لیزر موهای زائد بدن بر اساس رنگ پوست بیمار تنظیم می شود و در صورتی که این موضوع رعایت نشود زخم ایجاد می کند.
انتخاب نادرست دستگاه لیزر سبب ایجاد سوختگی بر روی پوست می شود و همینطور اگر سوختگی شدید باشد پوست تیره می شود.

فرق بین دستگاه های لیزر موهای زائد

یکی از موضوعاتی که بارها باعث ایجاد سوال شده است، اینکه دستگاه های مختلفی برای لیزر موهای زائد وجود دارد و شاید فهمیدن تفاوت دستگاه ها در ابتدا کار آسانی به نظر نرسد.
دو سیستم اصلی برای از بین بردن موهای زائد به صورت لیزری و غیر لیزری است. دستگاه هایی که غیر لیزری هستند اغلب از سیستم های نوری پیروی می کنند و در اصطلاح از این محصولات IPL یاد می شود. این دستگاه ها موارد خوبی هستند اما قدرت دستگاه های لیزری را ندارند. به هر صورت سیستم های لیزری قدرت و نتیجه بهتری دارند اما گران قیمت هستند. دستگاه های لیزری انواع مختلفی دارند و بر اساس مکانیسم و طول موج به کار رفته با هم فرق می کنند. در واقع پوست های سبزه و روشن و سفید و تیره هر یک دارای شرایط مخصوصی برای انتخاب دستگاه لیزر موهای زائد هستند. لیزری که برای پوست روشن انتخاب می شود شاید برای پوست تیره گزینه نباشد.

لیزر موهای زائد

تاثیر لیزر موهای زائد بر روی غدد لنفاوی

برخی از افراد نگران هستند که آیا انتخاب روش لیزر موهای زائد بر روی غدد لنفاوی تاثیر می گذارد؟ این موضوع را به زبانی ساده برای شما توضیح می دهیم. اغلب کسانی که به سراغ روش لیزر برای ناحیه بیکینی و زیر بغل خود می روند نگران غدد لنفاوی خود هستند بهتر است یک بار برای همیشه این موضوع را حل کنید. لیزری که برای ناحیه بیکینی و زیر بغل استفاده می شود هیچ ارتباطی با بخش های داخلی بدن ندارد و تاثیری بر روی تخمدان و بافت سینه نمی گذارد. در واقع میزان نفوذ لیزر در پوست آنقدر کم است که هرگز آثار بدی در این راستا از خود به جا نمی گذارد. طول موج دستگاه لیزر به صورتی است که شاید در حد چندین میلی متر نفوذ داشته باشد و اصلاً به بافت های زیری نمی رسد. انرژی که توسط دستگاه لیزر موهای زائد ساطع می شود اغلب به صورت گرما آزاد می شود اما نفوذ گرما در عمق بافت نبوده و تنها بخشی سطحی از پوست را درگیر می کند.

لیزر موهای زائد

یک سری نکات دیگر نیز برای لیزر موهای زائد باید به آن توجه شود، مثلاً اینکه بهتر است در دوره بارداری از این روش استفاده نشود اما مطالعات نشان داده است که در دوره شیردهی مشکلی نخواهد داشت.
در خصوص افرادی که بیماری های واگیردار پوستی دارند باید دقت شود که امکانات انتقال بیماری توسط دستگاه وجود دارد. در صورتی که دستگاه آلوده به ویروس شود، ممکن است به فرد دیگری منتقل شود. فردی که به این بیماری مبتلا است می بایست پیش از لیزر به پزشک مراجعه نماید.

میزان درد لیزر موهای زائد

موضوعی که بارها در خصوص لیزر موهای زائد وجود دارد میزان دردی است که بسیاری از افراد بابت آن ناراحت و نگران هستند. برخی از افراد نسبت به احساس درد ترس دارند و گاه تحمل درد برایشان بسیار دشوار است. در این بخش قصد داریم میزان درد لیزر برای رفع موهای زائد بدن در هر بخش را به صورت جداگانه بررسی کنیم تا این موضوع بر همگان روشن شود.
1- درد لیزر صورت: از آنجایی که همه ما میدانیم، ضخامت پوست در بخش های مختلف بدون و صورت یکسان نیست، درد نیز به میزان یکسانی نخواهد بود. یکی از بخش های دردناک مربوط به پشت لب است، چون پوست نازکی دارد و منطقه ای حساس محسوب می شود. خوشبختانه دستگاه دایود 2020 با قوی ترین کولینگ فن توانسته میزان درد در این ناحیه را به حداقل برساند. از سوی دیگر پوست بخش چانه، زیر چانه و گونه ضخیم تر هستند و میزان درد برای این بخش ها کمتر است و گاه نیز دردی احساس نمی شود، بنابراین برای لیزر موهای زائد صورت، تنها نگرانی فرد باید برای بخش بالای لب باشد.
2- درد لیزر دست: در خصوص میزان دردی که برای لیزر موهای زائد دست در نظر گرفته می شود و در مقایسه با ناحیه بازوها و آرنج ها، زیر بغل دردناک ترین بخش محسوب می شود. عصب هایی که در بخش زیر بغل وجود دارد تقریباً برابر با ناحیه پشت لب است و ضخامت پوست بخش بازوها بیشتر است و به نوعی تحمل درد برای این بخش ها آسانتر صورت می گیرد. اما تصور اینکه قرار است برای همیشه با ژیلت خداحافظی کنیم، درد بخش زیر بغل را بسیار کمتر می کند.
3- درد لیزر پاها: لیزر موهای زائد پا یکی از بهترین تصمیماتی است که هر فرد می تواند در زندگی خود بگیرد، چون وسعت بخش پا زیاد است و معمولاً زمان زیادی برای شیو در نظر گرفته می شود. ران ها کم درد ترین ناحیه برای لیزر هستند به طوری که عصب های کمتری را شامل می شوند و پوست ضخیم تری دارند. بخش دردناک معمولاً ساق پا است که پوست نازکی دارد و معمولاً کسانی که آستانه تحمل دردشان پایین است برای این بخش از پا نگران هستند که با استفاده از سیستم کولینگ قوی موجود این مشکل برطرف می شود.
4- درد لیزر بیکینی: کسانی که اپیلاسیون رفته اند می دانند که اپیلاسیون بخش بیکینی چقدر دردناک است اما لیزر موهای زائد مربوط به بخش بیکینی به نسبت از اپیلاسیون درد کمتری دارد و با استفاده از سرویس های خنک کننده قوی این درد نیز به حداقل می رسد.
5- درد لیزر شکم: در مورد درد لیزر برای ناحیه شکم، شرایط فرق دارد. در واقع شکم پوست ضخیمی دارد و درد در این ناحیه بسیار کم است اما حساسیت این بخش زیاد است به طوری که فرد دچار قلقلک شده و در هر شات تکان می کند. تمرین های تنفسی برای جلوگیری از این حساسیت به سادگی جواب می دهد و نگرانی بابت آن وجود ندارد.
6- درد لیزر کمر: کمر بخشی استخوانی بدن انسان است و گوشت اضافی ندارد به این ترتیب یک منطقه دردناک محسوب می شود و برای کاهش درد این بخش نیاز به سیستم خنک کننده قوی خواهد بود و همینطور باید از بی حسی استفاده شود.

لیزر موهای زائد

انواع تیپ پوستی در لیزر موهای زائد

از آنجایی که در پروسه لیزر موی زائد بدن نیاز است که تیپ پوست مشخص شود در این بخش قصد داریم در مورد انواع تیپ پوستی موجود صحبت کنیم و مشخصه های هر یک را بررسی کنیم:
تیپ پوستی نوع 1: این مدل از پوست ها فوق العاده حساس هستند و در اثر آفتاب می سوزند و به نوعی برنزه شدن برای این تیپ پوستی معنا ندارد. مشخصه این مدل از تیپ های پوستی موهای قرمز است و اغلب دارای کک و مک هستند و یا به ان ها زال گفته می شود. این گروه در لیزر موهای زائد معمولاً نتیجه خوبی نمی گیرند.
تیپ پوستی نوع 2: این نوع از تیپ پوستی بسیار حساس به نور خورشید هستند و به آسانی می سوزند اما شرایط برنزه شدن برای این تیپ پوستی تا حد کمی فراهم شده است. این افراد پوست روشنی دارند و دارای موهای روشن قفقازی هستند.
تیپ پوستی نوع 3: مربوط به پوست هایی است که به نور خورشید حساس هستند و گاهی نیز می سوزد و به نوعی این تیپ پوستی متمایل به قهوه ای تیره بوده و برنزه می شود. مشخصه این تیپ پوستی قفقازی تیره تر و اروپایی میکس است و به نوعی در استفاده از لیزر دچار مشکل خواهند بود.
تیپ پوستی نوع 4: این نوع از تیپ پوستی کمی حساس به نور خورشید هستند و کمی هم می سوزند و شرایط برنزه شدن این تیپ پوستی همیشه تا قهوه ای متوسط است. مشخصه این افراد مربوط به بخش های مدیترانه ای، اروپایی و آسیایی و آمریکای لاتین است.
تیپ پوستی نوع 5: غیر حساس به نور هستند و به ندرت می سوزد و به خوبی برنزه می شود
تیپ پوستی نوع 6: غیر حساس به نور بوده و نمی سوزد و همینطور دارای رنگدانه های بسیار زیادی هستند. این نوع پوست برای لیزر موهای زائد به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

لیزر موهای زائد صورت

لیزر موهای زائد برای پوست تیره

موضوعی که بارها در موردش در بین محققان مورد بحث قرار گرفته است، اینکه آیا واقعا کسانی که پوست تیره دارند، باید برای همیشه از لیزر خداحافظی کنند؟ در این بخش می خواهیم از جدیدترین نظریه هایی که در این زمینه وجود دارد صحبت کنیم.
نسل اول از دستگاه های لیزر موهای زائد به شکلی طراحی شده بود که برای کسانی که پوست تیره دارند و یا به اصطلاح رنگین پوست هستند مناسب نبود. کسانی که از نسل اول این دستگاه ها استفاده کردند با خطرات زیادی روبرو بودند. خطری که این افراد را درگیر می کرد همان لکه های تیره روی پوست بودن که به صورت زخم ایجاد شده و دوام زیادی نیز داشت، نام علمی این لکه های پوستی، هایپرپیگمنتیشن است.
در دهه گذشته دستگاه های لیزر موهای زائد جدیدی وارد بازار شدند که تحول جالبی در دنیای رنگین پوستان ایجاد کرد. طول موج این لیزر ها به نسبت لیزرهای نسل اول متفاوت هستند و به نوعی رنگین پوستان را خوشحال کرد.

لیزر موهای زائد پوست تیره

اجازه دهید در ابتدا اینطور توضیح دهیم که چرا خطر لیزر موهای زائد برای پوست تیره بیشتر از پوست روشن است؟
ساختار عملکرد لیزر به این صورت است که ماده ای به نام ملانین را مورد هدف قرار می دهد. ملانین همان عنصری است که سبب تولید رنگ مو می شود. غلظت ملانین وابسته به تیرگی مو است یعنی هرچقدر مو تیره تر باشد در واقع غلظت ملانین آن نیز بیشتر است.
ملانین ها تنها در مو وجود ندارند و شامل پوست نیز می شوند که نام دقیق تر آن اپیدرمال ملانین است. در واقع هرچه پوست تیره تر یا رنگین تر باشد ملانین پوست بیشتر است و کسانی که پوست تیره تری دارند در واقع بالاترین اپیدرمال ملانین را شامل شده و غلظت زیادی از این عنصر را شامل می شود.
حال در یک بررسی ساده مشخص می شود که اگر میزان اپیدرمال ملانین پوست زیاد باشد و پوست تیره باشد، حجم زیادی از نور لیزر توسط پوست جذب می شود و دیگر نوبت به مو نمی رسد. نه تنها موهای زائد به صورت موثر از بین نمی رود حتی سبب می شود که پوست در معرض سوختگی قرار بگیرد و زخم شود.

آزمایش های صورت گرفته برای لیزر موهای زائد پوست تیره
در طی دهه گذشته با توجه به تحقیقات زیادی که از سوی محققان در راستای دستگاه لیزر موهای زائد صورت گرفت، محصولی وارد بازار شد که بالاترین طول موج را داشته و مشخصه آن به صورتی بود که برای پوست های تیره نیز مناسب است.
یک سری آزمایش ها صورت گرفت تا میزان بی خطر بودن لیزر موهای زائد برای پوست تیره توسط دستگاه جدید مشخص شود:
در آزمایش اول 39 زن به عنوان نمونه مورد ارزیابی قرار گرفتند. پوست این بانوان از روشن تا قهوه ای متوسط و در نهایت به قهوه ای تیره و سیاه ختم می شد. 5 جلسه لیزر برای این افراد صورت گرفت و زمان 4 الی 6 هفته ای بین جلسات ایجاد شد. ناحیه ای که برای لیزر انتخاب شد، زیر بغل بود. نتایج به دست آمده اینطور بود که میزان کاهش مو در بین 39 زن در طول شش ماه پس از آخرین دفعه استفاده از لیزر موهای زائد در حدود 79.4 درصد بود. یک سری عوارض جانبی نیز رویت شد که بسیار موقتی بود. این اولین آزمایشی بود که رضایت خوبی به همراه داشت اما در این آزمایش تمرکز اصلی بر روی بانوانی که پوست تیره داشتند نبود.
آزمایش دوم بر روی 200 زن صورت گرفت و ناحیه لیزر نیز مربوط به بخش صورت بود. در بین 200 نفر انتخاب شده 160 نفر دارای رنگ پوسته سبزه بودند و 40 نفر دیگر نیز پوستی به رنگ قهوه ای تیره داشتند. در این آزمایش تمرکز اصلی بر روی رنگین پوستان صورت گرفت. در حدود 64 نفر از این افراد بخش پایین صورت خود را لیزر کردند، 88 نفر دیگر بخش چانه خود و 48 نفر لیزر پشت بالای لب را انتخاب کردند. شش جلسه درمان توسط دستگاه لیزر موهای زائد صورت گرفت. نتیجه به دست آمده در این آزمایش به این صورت بود که 72 درصد از این افراد شاهد کاهش موی زائد بیش از 50 درصد بودند. در این آزمایش از دستگاه لیزر موهای زائد پالس بلند استفاده شده بود که روشی موثر و بی خطر تلقی می شد و برای پوست های سبز تا قهوه ای تیره نیز نتیجه بخش بود. ایرادی که در این آزمایش وجود داشت، اینکه شرکت کنندگان هیچ یک دارای پوستی به رنگ سیاه نبودند.

لیزر موهای زائد

آزمایش سوم بر روی 20 زن صورت گرفت که همگی طیف پوست رنگی روشن تا سیاه داشتند و نواحی صورت و زیربغل و پاها مورد بررسی قرار گرفت و افراد در هر ماه سه بار لیزر شدند. نتایج به این صورت بود که 12 ماه پس از اخرین جلسه لیزر موهای زائد، شاهد کاهش مو 70 الی 90 درصدی بوده و به نوعی موی زائد بخش زیر بغل به نسبت صورت و پاها با پاسخ بهتری همراه بود. این روش با درد خفیف همراه بود و به نوعی رنگدانه های پوست نیز شامل تغییر رنگ موقت شدند.

کاهش عوارض جانبی لیزر موهای زائد پوست سیاه

یک سری مقالات و پژوهش های در راستای کاهش عوارض جانبی لیزر موهای زائد پوست سیاه انجام شده اند و هدف اصلی این پژوهش ها کاهش درد و آسیب و عوارض مربوط به لیزر برای رنگین پوستان است. در این راستا سه نکته مهم و اصلی وجود داشت. اول اینکه طول موج استفاده شده باید بلندتر باشد. در واقع دستگاه لیزر موهای زائد پوست تیره که دارای طول موج بلندتری به نسبت انواع دیگر هستند ارجحیت بیشتری دارند.

لیزر موهای زائد

مورد بعدی وضعیت خنک کننده است که می بایست در شرایط اپیدرمال فعال باشد. دستگاه لیزر موهای زائد اغلب دارای دستگاه خنک کننده مدرن پوست هستند. این دستگاه خنک کننده درد و عوارض ناشی از لیزر را بسیار کمتر می کند و برای پوست های تیره گزینه خوبی محسوب می شود.
موضوع سوم پهنای پالس بلندتر است که باید به درستی ارزیابی شود. کم خطر تر بودن پهنای پالس بلندتر برای بیمارانی که دارای رنگ پوست تیره هستند به اثبات رسیده است و گزینه مهمی است.
نتیجه گیری این تحقیقات به این صورت بوده است که اگر سه گام بالا به طور دقیق طی شود استفاده از لیزر موهای زائد برای پوست تیره بدون خطر یا با کمترین خطر همراه بوده و سبب می شود که سه ماه 50 درصد از موی زائد برطرف شود و دوازده ماه بعد نیز بین 70 الی 90 درصد کاهش رخ دهد.
برای انجام لیزر موهای زائد پوست تیره باید از متخصص کمک گرفته شود و این کار توسط افراد آماتور و تازه کار قطعاً خطر ساز خواهد بود. در صورتی که لیزر موهای زائد به صورت غیر اصولی صورت بگیرد یک سری عوارض جانبی ایجاد می کند که گاه ناخواسته بوده و سبب می شود که پوست دچار مشکلات زیادی شود. از یاد نبرید که پوست سیاه نور لیزر را 40 درصد بیشتر از پوست سفید جذب می کند و نیاز به استفاده از سیستم خنک کننده با درجه مناسب خواهد بود.

لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد موهای بلوند

این بخش از مقاله را با یک سوال مهم شروع می کنیم: آیا دستگاه لیزر موهای زائد برای موهای بلوند تاثیر گذار است؟
باید بگوییم، رویای بلوندها محقق شد! کسانی که موی زائد بدنشان بلوند و طلایی بود اغلب با چالش همراه بودند و بارها شنیده می شد که لیزر موهای زائد برای بلوندها نتیجه ای ندارد. روند اصلی کار لیزر برای رفع موی زائد با تمرکز بر روی رنگدانه های مو است. در واقع قرار است رنگدانه های مو را کم یا ضعیف کند. امروزه تکنولوژی لیزر موهای زائد به شکلی است که می تواند برای بیمارانی که دارای موهای بلوند و طلایی هستند نیز راضی کننده به نظر برسد.
اگر به روش های سنتی لیزردرمانی دقت شود، در واقع لیزر گرما را بر روی رنگدانه های مو تمرکز می کرد. این روش سبب می شود که رشد موها متوقف شود. حال اگر رنگدانه های مو تیره تر بود در واقع میزان گرمای بیشتری توسط فولیکول مو جذب می شد و در نهایت میزان موفقیت روش درمان با لیزر نیز بیشتر احساس می شد. این مدل از لیزر ها برای موهایی که رنگ روشن تر داشته و به نوعی بلوند یا قرمز یا خاکستری هستند موفقیت چندانی نداشت و رشد مجدد موها آغاز می شود.

لیزر موهای زائد

در جدیدترین دستگاه لیزر موهای زائد موجود در بازار راه حل مهمی در راستای رفع موهای روشن نیز فراهم شد به طوری که نوآوری های به کار رفته در صنعت لیزر به صورتی بود که توانست با شدت تابش بیشتر، رنگدانه هایی که در موهای روشن پنهان هستند را مورد هدف قرار دهد. به این ترتیب سبب می شود که فولیکول مو وادار به توقف رشد مو شده و می تواند یک انتخاب بسیار جذاب محسوب شود.
رفع موی زائد توسط لیزر در دفعات مختلف ارزیابی می شود به طوری که موهای روشن شرایطی متفاوت به نسبت موهای تیره دارند و این موضوع برای پوست روشن و تیره نیز ارزیابی می شود. دقت شود که سطح انتظار فردی که دارای موی بلوند است به نسبت فردی که موی تیره تر دارد فرق می کند البته که رویکرد اجرای لیزر موی زائد باید به صورتی دنبال شود که تمرکز بر روی بخش های قابل قبول مو باشد و در هر جلسه بهترین نتیجه گیری صورت بگیرد. در 4 هفته پیش از لیزر هیچ یک از روش های برنزه کردن پوست اعم از دستگاه و روش طبیعی نباید انجام شود.

شرایط لیزر موهای زائد صورت

موهایی که در ناحیه فوقانی لب، چانه، خط ریش و دور ابروها و گردن ایجاد می شود اغلب مشکلات زیادی ایجاد می شود در بانوان بسیار نگران کننده است. رویش این موها به صورت دائمی است. موهای زبر و کلفت اغلب زیر چانه صورت می گیرد. در یک دوره درمان با لیزر نتایج دلخواهی صورت می گیرد به طوری که نیاز به چند بار مرحله تا رسیدن به حد مورد نظر خواهد بود. موهای بدن از چرخه رشد عبور کرده و هر تار مو در این ناحیه همیشه در چرخه قرار می گیرد.
درمان های لیزر برای ناحیه صورت اغلب سریع هستند، در واقع نواحی صورت کوچک هستند و زمانی که برای این بخش در نظر گرفته می شود کمتر از 5 دقیقه است. در این روش فرد نیاز به استراحت ندارد و همینطور نقاهت پس از لیزر نیز محدود است. رنگ مو، ضخامت و نحوه واکنش در برابر لیزر نیز اهمیت زیادی دارد.

لیزر موهای زائد

از سوی دیگر نتایج حاصل از لیزر صورت دائمی هستند اما چارچوب زمانی در این راستا باید رعایت شود. مثلاً نرفتن یک جلسه لیزر سبب می شود که موی شما بدون وقفه از چرخه رشد عبور داشته باشد و به این معنی که دیگر نمی تواند با چرخه بعدی درمان شود و این موضوع سبب می شود که رویکرد درمان دچار مشکل شود. درگیر کردن فولیکول های مو بدون در نظر گرفتن سطح پوست اهمیت زیادی دارد. پوست شما صاف و بی عیب به نظر می رسد و در صورتی که رشد مو به شکل دقیق صورت گرفته باشد نتیجه خوبی خواهد داشت.
برای لیزر موی صورت باید پیش از لیزر صورت را شیو کنید. نیاز است که از عینک حفاظتی استفاده شود. در صورتی که در طول کار درد احساس شود کولینگ قوی تر اعمال می شود. سه روز پس از لیزر از برنزه کردن و حمام و استخر رفتن نیز خودداری نمایید.

شرایط لیزر موهای زائد پا

معمولاً بانوان بیش از آقایون به رفع موی زائد پای خود اهمیت می دهند و برای هر زنی لطیف بودن اهمیت زیادی دارد. لیزر موهای زائد پا توسط دستگاه صورت می گیرد . دستگاه نور را بر روی سطح رویی پا می تاباند و به رنگدانه های پا آسیب وارد می شود و به نوعی به فولیکول مو نفوذ می کند و این روش سبب می شود که رشد موها قطع شود. در این روش چیزی به عنوان تیغ تیغ شدن موها و زبر شدن آن وجود ندارد. پوست بدن سیاه نمی شود و همینطور بخش ران ها که در روش اپیلاسیون اغلب شل می شود، کشیده نشده و سفت باقی می ماند.
در راستای لیزر موی پا هیچ محدودیت وجود ندارد و به ناحیه مورد نظر ژل مخصوص زده می شود تا سوزش و درد به حداقل برسد. پا اغلب ناحیه وسیعی است و به نوعی نیاز به زمان بیشتری برای آن است. بین 6 الی 8 جلسه درمان می تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد و از این پس فرد تنها سالی یک الی دو بار نیاز به شارژ لیزر منطقه مورد نظر دارد.

لیزر موهای زائد

پاها معمولاً دارای موهایی زبر و سیاه هستند و استفاده از دستگاه لیزر سبب می شود که نتایج عالی ایجاد شود. یک نکته مهم اینکه اگر پا دچار سوختگی و یا زخم عمیق باشد پروسه لیزر موهای زائد پا متوقف می شود و باید صبر کنید تا ناحیه مورد نظر ترمیم شود. در صورتی که فرد پوستی سفید داشته باشد و موهای پا تیره تر باشد نتیجه بهتری کسب می شود و پوستی صاف و زیبا فراهم می شود.

لیزر موهای زائد پا

شرایط لیزر موهای زائد دست

وقتی از روش لیزر موهای زائد برای دست استفاده می کنید سه مزایای مهم برای شما پدیدار می شود. اولین مورد دقت شود. در واقع در لیزر موی دست، انتخاب موها در هر شات به درستی صورت می گیرد و موهای تیره و خشن از بین می روند، این در حالی است که پوست در وضعیت سالم باقی می ماند. نکته دوم سرعت است. هر پالس لیزر عملکرد یک ثانیه ای دارد و در زمانی سریع اجازه می دهد که موهای زیاد زیادی درمان شود. لیزر قادر است که در یک چهارم ثانیه موهای زائد دست را از بین ببرد. این موضوع سبب می شود نتیجه سریع تری حاصل شود. شرط سوم و ارزشمندی که برای لیزر موی دست وجود دارد قابل پیش بینی این روش است. در واقع مراجعه کنندگان به طور میانگین بین 3 الی 7 جلسه می توانند نتیجه مطلوبی بگیرند. وقتی موی دست توسط تیغ شیو می شود، پوست زبر می شود و به نوعی سبب تیغ تیغ شدن مو شده و این موضوع مشکلات زیادی ایجاد می کند.

لیزر موهای زائد

از سوی دیگر کسانی که لیزر موهای زائد زیر بغل را انتخاب می کنند برای همیشه از حساسیت و تیرگی که تیغ برای ناحیه زیر بغل ایجاد می کند خلاص می شوند. این موضوع برای بانوان بیشترین تاثیر را خواهد داشت و می توانند به سادگی هر لباسی که دوست دارند استفاده کنند. پوست دست مستعد رویش موهای زیر پوستی است و از سوی دیگر کیست و سوزش ناشی از تیغ موضوع غیر قابل پیش بینی نخواهد بود. اما لیزر باعث می شود که مو از بخش ریشه از بین برود و به نوعی چیزی باقی نخواهد ماند که زیر پوست گرفتار شود. همیشه پس از شیو با تیغ در منطقه زیر بغل پس از یک الی دو روز شاهد خارش در ناحیه مورد نظر هستیم که لیزر این مشکلات را برای همیشه از بین می برد.

شرایط لیزر موهای زائد بیکینی

بیکینی از نقاطی است که بانوان همیشه از تمیز و منظم بودن آن نگران هستند، عدم دید و دسترسی آسان به این بخش سبب شده است که شیو و از بین بردن موها دشوار به نظر برسد. موضوعی که در این زمینه دیده می شود لیزر موهای زائد بیکینی است که روشی بسیار امن است. در استفاده از تیغ بیکینی دچار سوزش و خارش شده و امکان زخم و برش نیز وجود دارد. این در حالی است که در روش های اپیلاسیون و یا روش هایی که توسط وکس صورت میگیرد پوست کشیده شده و فرم خود را از دست می دهد اما لیزر باعث می شود که نقاط پنهان بیکینی نیز درگیر شود و فرد بدون دردسر به بدنی صاف و تمیز دست یابد.
یکی از مشکلاتی که خانم ها در مورد بیکینی و ژنیتال خود دارند، تیره بودن این ناحیه از بدن است. شما به سادگی با استفاده از روش لیزر می توانید این مشکل را حل کنید. در واقع لیزر سبب می شود که ریشه موها کنده شود و به نوعی تیرگی پوست نیز کمتر می شود و رنگی روشن و تمیز به پوست بخش بیکینی خواهد داد. از سوی دیگر روش های تیغ و … سبب می شود که لطیف بودن پوست گرفته شود. اما در روش لیزر به سادگی منافذ باز پوست تنظیم شده و مشکلی ایجاد نشود. اندام تناسلی بانوان بخش های حساس و مهمی هستند و اگر دقت کافی در تمیز و پاکیزه بودن آن صورت نگیرد نمی تواند نتیجه خوبی داشته باشد.
از سوی دیگر استفاده از روش هایی مانند تیغ و وکس، موقت هستند و پس از یک دوره بسیار کوتاه مجدداً نیاز به شارژ دارند.

لیزر موهای زائد

شرایط لیزر موهای زائد شکم

شکم یکی دیگر از بخش هایی است که می تواند توسط لیزر مورد هدف قرار بگیرد. موهایی که بر روی پوست شکم وجود دارد در بین آقایان و خانمها فرق می کند. در واقع لیزر موهای شکن به واسطه دستگاه لیزر و با استفاده از اشعه لیزر به صورت فرکانس مشخص به سطح پوست تابیده می شود. وقتی اشعه به سطح پوست تابیده می شود سبب می شود که ساقه مو تخریب شود و به نوعی فولیکول ها ضعیف شود.
زمانی که فولیکول موهای جدید ضعیف شود، موهای جدید نازک تر می شود و به طور کلی به مرور زنان و طبق جلسات بیشتر از بین می رود. افرادی که دارای پوست روشن در ناحیه شکم هستند در این روش موفق تر خواهند کند. در صورتی که پوست ناحیه شکم تیره تر باشد امکان سوختن پوست زیاد است و به نوعی مشکلاتی از این دست ایجاد می شود.
در صورتی که فکر می کنید موهای مربوط به ناحیه شکم شما بیش از حد است و زیبایی شما را تحت تاثیر قرار داده است لیزر موهای شکم زمانی که موهای زبر و سیاه وجود داشته باشد می تواند نتیجه بهتری ایجاد کند. موهایی که بر روی شکم ایجاد می شود اغلب به صورت ارثی زیاد است و گاه نیز هورمون هایی دخالت دارند که سبب می شود قسمت شکم بیشتر از بخش های دیگر درگیر موهای زائد باشد. در این زمینه استفاده از تیغ حساسیت ایجاد می کند و به نوعی سبب می شود که بافت شکم درگیر شود. از یاد نبرید که ضخامت موهای طبیعی نیز در نتیجه بخش بودن لیزر دخالت دارد.

لیزر موهای زائد شکم

نکات پیش از لیزر موهای زائد

در این بخش قرار است با هم روراست باشیم و 18 نکته ای که پیش از آغاز لیزر موهای زائد باید بدانید را مورد ارزیابی قرار دهیم. با ما همراه باشید.
1- به دنبال معجزه نباشید! این موضوعی است که بارها سوال برانگیز بوده است. دقت کنید که لیزر موهای زائد قرار نیست جادو کند. در واقع شما نباید انتظار داشته باشید که در یک مرحله از انجام این کار نیمی از موهای زائد خود را از دست داده باشید. حتی پس از آخرین جلسه نیز امکان اینکه برخی از بخش ها باز هم رویش مو داشته باشد، وجود دارد، بنابراین تبلیغات مبنی بر اینکه لیزر موهای زائد سبب می شود در چند جلسه کوتاه پوستی همچون آینه داشته باشید را باور نکنید. این روش از اشعه های مستقیمی استفاده می کند که هدف اصلی آن نیز فولیکول های مو هستند و به نوعی تا حدی که بتوانند ریشه مود را از بین می برند و قرار است کمک کنند که از رشد مجدد مو جلوگیری شود.
2- دوری از آفتاب را جدی بگیرید! یک سری توصیه ها می شود که معمولاً برای پیش از آغاز عملیات لیزر موهای زائد است که برخی از افراد به آن گوش نمی دهند. آفتاب دشمن سر سخت پوست شما بوده و با لیزر نیز میانه خوبی ندارد. حداقل 4 هفته پیش از آغاز لیزر موهای زائد نباید در معرض شدید نور آفتاب باشید. از سوی دیگر اجازه حمام آفتاب و برنزه کردن نیز ندارید و این رویکرد برای فصل پاییز و زمستان و بهار هم به یک اندازه اهمیت دارد.
3-  تراشیدن با تیغ: وقتی به سراغ روش لیزر موهای زائد می روید، نیازی نیست صبر کنید تا موهای بدنتان بلند شود، در واقع فقط باید پیش از درمان بدن شما با تیغ شیو شده باشد. برخی از افراد به جای تیغ به سراغ وکس می روند و یا روش های دیگر را انتخاب می کنند که اشتباه است! شما فقط اجازه دارید که بدن خود را شیو کنید. شما برای لیزر موهای زائد نیاز به فولیکول مو دارید و وکس باعث می شود که مو از ریشه در آورده شود و فولیکول مو از بین برود. 24 ساعت پیش از لیزر نیاز است که بدن با تیغ اصلاح شود.
4-   ممنوعیت سولار و اسپری برنزه:  بگذارید با شما راحت باشیم، اگر طرفدار برنزه و دنیای رنگین پوست هستید بهتر است لیزر موهای زائد را فراموش کنید. پوستی که به صورت طبیعی یا مصنوعی تیره شده باشد نمی تواند با لیزر موهای زائد سازگار باشد پس این تصور را برای همیشه کنار بگذارید.
5-   اهمیت تشخیص نوع پوست :  موضوع این است که اثر گذاری لیزر موهای زائد بر روی پوست و موهای مختلف یکسان نبوده و تشخیص آن نیز توسط فرد عادی صورت نمی گیرد بنابراین در انتخاب دکتر در این زمینه دقت کنید تا رنگ پوست و جنس موی بدن شما در همان ابتدای راه دقیق مشخص شود. در واقع تنها این پزشک است که در وهله اول می تواند نوع پوست شما را تشخیص دهد.
6-   دروغ سیزده! بله اینکه قرار است لیزر موهای زائد در جلسه اول پوست بدن شما را همچون ابریشم لطیف کند، قطعاً شوخی بیش نخواهد بود. این تصور ریشه ای ندارد و کار را سخت تر می کند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز به حداقل 6 جلسه لیزر درمانی دارید و باید بتوانید این رویکرد را جدی بگیرید.
7-   زمان بندی لیزر: اینکه قرار است کدام ناحیه از بدنتان لیزر شود از نظر زمان با نواحی دیگر فرق دارد. در واقع قسمت هایی از بدن که تحت درمان لیزر هستند مانند صورت و زیر بغل و بیکینی زمان کمتری در نظر میگیرند اما سایر بخش های بدن شامل کل پا و بدن و همینطور لیزر بدن مردان اغلب زمان زیادی نیاز دارد و گاه از 20 دقیقه تا یک ساعت زمان می برد.
8-  لیزر اطراف چشم ممنوع: بارها در مورد بی خطر بودن لیزر صحبت کردیم اما این به معنی استفاده از آن در نقاط حساس بدن باشد. بزرگترین خطری که دستگاه لیزر خواهد داشت برای چشمان است و باید دقت کنید که اگر قرار است برای صورت استفاده شود باید عینک بزنید و همینطور اجازه استفاده از آن در اطراف ناحیه چشم را نخواهید داشت.
9-   جذب تعداد محدودی از اشعه لیزر:  موضوعی که کمی شک برانگیز است، اینکه فرد بدنی پر مو داشته و برخی از رسانه ها ادعا می کنند که کل بدن را در یک روز لیزر می کنند. این تبلیغات تا حدی درست است اما نه همیشه! به هر حال بدن شما در هر بار استفاده از لیزر به میزان محدودی اشعه لیزر دریافت می کند و انجام لیزر کل بدن در یک روز وابسته به پوست و مو و شرایط بدن شما خواهد بود و بهتر است دقت لازم در این راستا صورت بگیرد.
10- ثابت قدم باشید: برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید آهسته و پیوسته قدم برداشت. اگر دوست شما در جلسه 4 نتیجه گرفته نباید این انتظار را از خودتان هم داشته باشید. به هر حال فولیکول های موی فرد در چرخه رشد قرار می گیرد و چرخه رشد هر شخص با شخص دیگر فرق دارد. بهترین فاصله زمانی برای هر جلسه بین 4 الی 6 هفته اعلام می شود و امکان رشد موهای جدید در این دوره وجود دارد. به زبانی ساده موهای مرده می افتد و از بین می رود.
11-  3 ماه صبر کنید! برای رسیدن به نتایج مطلوب بهتر است سه ماه صبر کنید. در واقع در جلسات اول نتیجه آنطور که باید قابل لمس نیست و اگر صبر نداشته باشید، احتمالاً در بین راه کار را رها می کنید و نتیجه ای نمی گیرید.
12-  سرسختی پوست: برخی از پوست و موها در برابر لیزر دیر جواب می دهند. در واقع موهای تیره نسبت به لیزر بهترین گزینه هستند و بسیار زود تحت تاثیر قرار می گیرند. اما موهایی که طیف رنگی خاکستری و بلوند و یا قهوه ای روشن هستند اغلب دیرتر نتیجه می گیرند. پوست های تیره هم به نسبت پوست های روشن سخت تر هستند. اما این تصور که این کار غیر ممکن است نباید وجود داشته باشد.
13-  به دنبال لذت نباشید! به هر حال شما قرار است به واسطه دستگاه لیزر موهای زائد از شر موهای بدن خود خلاص شوید و نباید انتظار داشته باشید با نوازش کردن این هدف شکل بگیرد. تماس لیزر با پوست در واقع مانند ضربه کشی پلاستیک است و گاه نیز بدن سوزن سوزن می شود، یک میزان درد باید تحمل شود و بهتر است در پروسه لیزر موهای زائد به دنبال لذت نباشید.
14-  انتخاب ضد آفتاب مناسب: هر فرد باید ضد آفتاب مناسب با پوست خود را پیدا کند. این موضوع می تواند به روشن ماندن پوست وی کمک زیادی کند. در واقع وقتی پوست لیزر می شود استفاده از ضد آفتاب باعث می شود که بدن کمتر دچار سوختگی شود.
15-  وکس و اپیلاسیون را فراموش کنید! وقتی لیزر موهای زائد را انتخاب کرده اید، روش هایی که قرار است موها را از ریشه بکند به کل فراموش کنید. این موضوع هم پس از لیزر و هم بین جلسات لیزر مطرح می شود. شما در پروسه لیزر موهای زائد نیاز به ریشه مو دارید.
16-  ممنوعیت حمام داغ: پس از درمان با لیزر بهتر است از اسپری و عطر و لوازم آرایشی تا 48 ساعت استفاده نکنید و از گرفتن دوش آب گرم نیز خودداری کنید.
17-  ایمن بودن لیزر: در صورتی که کلینیک معتبری برای انجام لیزر برای رفع موی زائد انتخاب کنید، این روش بسیار امن است و می تواند نتایج خوبی داشته باشد.
18-  لیزر موی بدن ارزشش را دارد اما معجزه نمی کند!

لیزر موهای زائد

چه افرادی مناسب استفاده از لیزر نیستند؟

سوالات زیادی در راستای خطرات لیزر موهای زائد شده است که جا دارد بخشی از مطلب را به این بخش اختصاص دهیم. دقت کنید که افراد سالم می توانند از روش لیزر برای از بین بردن موهای زائد بدن خود استفاده کنند، اما یک سری افراد هستند که در استفاده از این محصول باید احتیاط نمایند و شاید به نوعی مناسب این گروه نباشد.
1- مشکلات هورمونی: افرادی که درگیر مشکلات هورمونی هستند. این مشکلات بر روی بافت موهای زائد تاثیر گذار است و گاه لیزر سبب می شود که شرایط برای افراد بسیار سخت شود و نتیجه عکس باشد، یعنی رشد موهای زائد بیشتر شود. راه حل برای این افراد که بیشتر درگیر رویش مو در بخش زیر چانه و موهای مردانه هستند، درمان اختلالات هورمونی است. این افراد می بایست با استفاده از داروهای درمانی مشکلات مربوط به هورمون را حل کنند و سپس به سراغ لیزر موهای زائد بدن خود بروند.
2- مصرف داروهای خاص: کسانی که داروهای خاص مصرف می کنند اغلب در لیست افرادی قرار دارند که باید پیش از شروع لیزر از پزشک خود مشورت بگیرد. این افراد از نظر بافت پوستی ضعف دارند و شاید طول موج ساطع شده از لیزر سبب آسیب به بخش های مختلفی از بدنشان شود و آسیب های جدی و غیر قابل جبران ایجاد کند، گاه پوست دچار سوختگی می شود و بسیار دردساز است. بهتر است که مصرف داروها به صورت دقیق و تنظیم شده باشد.
3- افراد باردار: بانوان باردار اغلب در استفاده از لیزر نیاز به تجویز پزشک دارند اما مطالعاتی که اخیرا صورت گرفته است نشان می دهد که بانوان باردار بهتر است این پروسه را برای پس از زایمان و یا قبل از بارداری در نظر بگیرند. دقت کنید که ادعایی مبنی بر اینکه لیزر موهای زائد سبب عدم بارداری می شود، اساساً غیر قابل پذیرش است و این دو موضوع هیچ دخالتی با هم ندارند.
4- سابقه بیماری خاص: دقت شود که افرادی که درگیر بیماری های خاص هستند در فرایند لیزر باید بسیار محتاط باشند. یک مثال بارز در این زمینه بیماری لوپوس است. بیماری خود ایمنی مزمن است به طوری که ارگان های مختلفی از بدن درگیر می شود. مثلاً پوست و مفاصل و خون کلیه ها و همینطور سیستم های عصبی مرکزی گرفتار می شود. این بیماری مدت طولانی فرد را درگیر می کند. در واقع بدن در این زمینه به جای حمله به میکروب به بافت های بدن خود حمله می کند. کسی که از بیماری لوپوس رنج می برد، اجازه لیزر موهای زائد بدن خود را نخواهد داشت.
5- سابقه گوشت اضافه: محلی که قرار است لیزر بر روی آن صورت بگیرد باید بافت سالمی داشته باشد، وجود گوشت اضافی و یا آثاری از سوختگی و خراشیدگی وسیع در عملکرد لیزر مشکلات زیادی ایجاد می کند و متاسفانه آسیب های جدی به جای می گذارد. از یاد نبرید که آثار سوختگی اگر عمیق باشد نیاز به درمان دارد و لیزر وضعیت موضع مورد نظر را بدتر خواهد کرد.
6- برنزه بودن: کسانی که با استفاده از دستگاه اقدام به تیره کردن بدن خود کرده اند و به اصطلاح پوست خود را برنزه کرده اند اجازه استفاده از لیزر موهای زائد را ندارند. در واقع دستگاه لیزر فضای تیره بدن را نشانه می گیرد و حرارت ساطع می شود و در تشخیص مو و پوست تیره دچار مشکل می شود و امکان سوزاندن پوست تیره بسیار زیاد است.
7- وجود خال و تاتو: در صورتی که بر روی بدن خود آثاری از تاتو، خال و یا کک و مک وجود دارد، بهتر است استفاده از لیزر موهای زائد را با دقت بالایی در نظر بگیرید و مشاوره های لازم پیش از انجام این رویکرد در نظر گرفته شود. از یاد نبرید که خال های گوشتی و یا تاتوهایی که به صورت عمیق هستند و پس از برخورد با اشعه لیزر دچار مشکلات زیادی می شوند.
8- مصرف ایزوترتینوئین: راکوتان قرص مخصوصی است که برای شفافیت پوست و رفع جوش صورت استفاده می شود و به نوعی سبب می شود که پوست خود را بازسازی نماید، این دارو بیشتر در بانوان استفاده می شود و در گروه داروهای ترمیم کننده و زیبایی قرار دارد. این دارو با تولید ویتامین A به شکل افراطی همراه است و سبب می شود که بدن با این ویتامین افراطی دچار مشکل شود. کسانی که قصد مراجعه برای لیزر موهای زائد دارند باید حداقل 6 ماه الی یک سال از مصرف داروی راکوتان، صبر کرده باشند. این دارو در بارداری و ایجاد بچه ناقص سهم بزرگی دارد و بهتر است خودسر استفاده نشود.
9- مصرف داروهای حاوی طلا: لیزر موهای زائد با طلا میانه خوبی ندارد و کسانی که مجبور به استفاده از داروهای حاوی طلا هستند، مناسب برای استفاده از دستگاه لیزر نیستند.

لیزر موهای زائد

مزایای لیزر موهای زائد

در این بخش قصد داریم در خصوص مزایای لیزر موهای زائد صحبت کنیم و این روش را در مقایسه با سایر روش ها مورد ارزیابی قرار دهیم.
1- روشی بدون عارضه: دقت کنید که روش های مختلفی برای رفع موهای زائد بدن وجود دارد، برخی از روش ها آسانتر هستند و برخی سخت تر. کسانی که از تیغ برای رفع موهای زائد استفاده می کنند، دچار حساسیت، خارش و تاول می شوند و رشد مو در سریع ترین حالت صورت می گیرد. کسانی که به سراغ اپیلاسیون می روند، گاه از درد زیاد آن نگران هستند و گاه نیز دچار سوختگی پوست و سایر قسمت های بدن می شوند. افرادی که از پودر و محصولات بهداشتی نیز استفاده می کنند، در صورت ایجاد حساسیت درگیر درمان و هزینه های سنگین آن می شوند، اما لیزر موهای زائد توسط دستگاه مخصوص به خصوص دستگاه دایود یکی از روش های بدون عوارض محسوب می شود. به طوری که موقعیت پوست و بافت مو بررسی می شود و سپس فرایند آغاز می شود و نتیجه بخشی طولانی مدت و اثر بخش دارد و یکی از کم عارضه ترین روش های موجود در عصر امروز است.
2- بدون درد: انچه در استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد سبب درد می شود، نبود دستگاه کولینگ یا دستگاه خنک کننده است، خوشبختانه دستگاه 2020 دایود با کولینگ فوق قوی، رتبه پایین ترین حد درد را تضمین می کند و این روش به نسبت روش های دیگر با درد بسیار کمی همراه است که تحمل آن برای همه افراد آسان است.
3- اثر بخشی دائمی: شاید روش های قدیمی آسانتر به نظر برسد اما هرگز اثربخشی دائمی و طولانی مدت نخواهد داشت. استفاده از تیغ یا اپیلاسیون نهایتاً یک ماه فرد را از شر موهای زائد خلاص می کند اما، لیزر موهای زائد روشی طولانی مدت و دائمی است و از تکنولوژی FAD در آن استفاده شده است که به صورت گام به گام رشد موهای زائد را کم می کند و نتیجه آن بیش از 90 درصد است. اثر بخشی توسط دستگاه به صورتی است که در فاصله کمی صورت گرفته و فرد درگیر نمی شود.
4- عدم آسیب به پوست: در لیزر موهای زائد شرایط به صورتی است که پوست دیگر نمی شود و به نوعی ناحیه لیزر بدون حساسیت باقی می ماند و برای لیزر هر بخش تنظیم مخصوص همان بخش صورت می گیرد. دستگاه لیزر موهای زائد به صورتی تنظیم می شود که می تواند هر بخش از بدن را بدون آسیب به نتیجه مطلوب برساند. تغییر رنگدانه بر روی پوست و همینطور ایجاد زخم به ندرت صورت می گیرد و سریعاً نیز درمان می شود.
5- روشی مقرون به صرفه:   شاید در نگاه اول رفع موهای زائد بدن توسط دستگاه روش گرانی به نظر برسد اما با توجه به اثربخشی طولانی مدتی که دارد، روشی ارزشمند و قابل قبول است و به نوعی سبب می شود که هزینه های اضافی از بین برود. فرض کنید بخواهید سال ها هزینه برای اپیلاسیون در نظر بگیرید و یا محصولات بهداشتی رفع موهای زائد خریداری کنید، مشخص است که لیزر موهای زائد روشی کوتاه مدت و با یک بار هزینه می تواند بهترین اثر بخشی را داشته باشد.
6- عدم نیاز به بستری شدن:  خوشبختانه لیزر موهای زائد بدن و صورت در عرض چند دقیقه صورت می گیرد و نیاز به صرف زمان زیاد ندارد و فرد بستری نمی شود و به نوعی یکی از سریع ترین روش های از بین بردن موهای زائد بدن محسوب می شود. این دستگاه مناطق وسیعی از بدن را در بر می گیرد و پوشش دهی خوبی دارد. البته که اثربخشی این روش به نسبت روش های دیگر قابل قبول تر است و می تواند نتایج بهتری داشته باشد.

لیزر موهای زائد

چند روز پس از اولین جلسه لیزر، موها می ریزد؟

یک سری سوالات در ذهن شما پیش از آغاز لیزر موهای زائد ایجاد می شود که رسیدن به پاسخ آنها سبب می شود انتخاب هوشمندانه تری داشته باشید. یکی از سوالات پر تکرار این است که آیا بعد از تکمیل دوره درمان با لیزر، موهای زائد مجدداً رشد می کنند؟ در واقع چه تضمینی وجود دارد که این روش دائمی باشد؟
در روش لیزر موهای زائد در واقع از طیف نوری حرارتی استفاده می شود که تمرکز اصلی آن بر روی فولیکول های مو است. در فولیکول ها، رنگدانه هایی موجود است که با برخورد با طیف نوری لیزر، گرم می شود و در نهایت از بین می رود. به طور معمول هر طیف نور در مدت کمتر از چند ثانیه این امکان را دارد که چند مورد از فولیکول مو را به صورت همزمان تخریب نماید. سرعت دستگاه لیزر دایود 2000 وات با قطر لکه 8 میلیمتری سبب می شود که نواحی گسترده تر مورد پوشش قرار بگیرد. این موضوع را با یک مثال ساده توضیح خواهیم دارد:
فرض کنید قرار است از لیزر موهای زائد پشت لب استفاده کنید از بین بردن موهای پشت لب تنها دو الی سه دقیقه زمان نیاز دارد و برای لیزر موهای زائد زیر بغل نیز زمان کمتر از 5 دقیقه کفایت می کند. برای بخش بیکینی و لیزر موهای زائد خط باسن بر اساس حساسیت موجود نیز زمان کمتر از 10 دقیقه در نظر گرفته می شود. رفع موی زائد بدن توسط تیغ و وکس و سایر روش های مشابه گاه بیش از 30 دقیقه زمان نیاز دارد.
پس از اینکه دوره درمان با لیزر تکمیل شد، موهای زائد منطقه مورد نظر مشاهده نمی شود.
حال می رسیم به پاسخ سوال : ” چه مدت پس از لیزر مو، ریزش موها آغاز می شود؟”
قطعاً منظور شما از طرح این سوال، اولین جلسه استفاده از لیزر مو است. در واقع موهای زائد بلافاصله پس از پایان جلسه لیزر نخواهند ریخت! این موضوعی است که باید از همان ابتدا به آن اهمیت دهید. این اتفاق زمانی رخ می دهد که فولیکول ها تخریب شوند و سپس بدن شروع می کند به جایگزین کردن فولیکول ها که اغلب با بافت های اطراف محلی که پیش از این فولیکول ها در آن وجود داشتند، آغاز می شود. در واقع فولیکول های مو به شکل پوست مرده از بدن خارج می شوند. خشک شدن پوست در این دوره امر عادی بوده و پوسته پوسته شدن صورت می گیرد. مدت زمانی که برای این فرایند در نظر گرفته می شود اغلب بین 2 الی 4 هفته صورت می گیرد. در این مدت موها به صورت دسته ای روی پوست دیده شود و وقتی شیو صورت بگیرد به طور کامل از بین می برود.

لیزر موهای زائد

یک تجربه جالب از فردی که لیزر موهای زائد ران پا انجام داده است:
پس از اولین جلسه لیزر در حدود 14 رو طول کشید تا موهای بخش ران پا شروع به ریزش نماید. لیزر سبب شد تا ریشه های مو سوزانده شوند و موها در چرخه رشد قرار بگیرند. زمانی که چرخه رشد مو در فولیکول کامل شود ریزش مو آغاز می شود. پس از آن لیزر مو نتیجه مطلوبی خواهد داشت و به نوعی نباید از روش های اپیلاسیون یا بند انداختن استفاده شود. در واقع پس از درمان با لیزر می بایست اجازه داده شود که موها خودشان شروع به ریزش داشته باشند. لیزر سبب می شود که 85 درصد از موها در طول یک سال کاهش یابد. این روش می تواند برای سال های دیگر با شارژ دو بار در سال به نتیجه بیش از 95 درصد برسد.
پس از دوره یک ساله، موهای زبر و سیاه از بین می رود و تنها موهایی سفید و بسیار روشن و نرم و نازک به میزان حجمی بسیار کم باقی می ماند. در صورتی که حجم مو کم باشد گاه 4 جلسه نیز کفایت می کند.

لیزر موهای زائد

آیا نتیجه لیزر موهای زائد تضمین شده است؟

پیش بینی اینکه چقدر روش لیزر موهای زائد می تواند موفقیت آمیز باشد بر اساس پوست و مو و شرایط فیزیکی بدن هر فرد صورت می گیرد. از سوی دیگر دستگاه لیزری که استفاده می شود و تعداد جلسات به کار رفته نیز بر اساس موقعیت پوست هر شخص معلوم می شود.
از سوی دیگر از نظر تجربی ثابت شده است که حذف موهای زائد با لیزر نتیجه ای ماندگاری دارد و سبب می شود که رشد مجدد مو در طولانی مدت از بین برود.
برای درمان موهای زائد هر ناحیه در حدود 6 الی 8 جلسه درمان نیاز است و در نهایت فرد می تواند تا 80 درصد از موهای زائد خود را برطرف کند. هورمون های رشد برای هر فرد متفاوت است، از سوی دیگر وراثت و شرایط مصرف داروها نیز دخالت دارد و در نتیجه نهایی کار تاثیر می گذارد.

عملکرد دستگاه لیزر موهای زائد از نظر متخصص

نور متمرکزی که توسط دستگاه لیزر تولید می شود به زیر پوست فرستاده می شود و سبب می شود که فولیکول های مو نیز جذب شود. این روش تنها موهایی را تحت تاثیر قرار می دهد که در فاز آناژن قرار گرفته اند. به طور کلی همه موها در یک جلسه تحت درمان قرار نمی گیرد. چندین جلسه نیاز است تا لیزر مو به نتیجه مطلوب برسد و الباقی مو ها وارد فاز آناژن شوند و رشد صورت بگیرد. رنگ مو و نوع پوست در نتیجه بخش بودن لیزر بسیار دخالت دارد. افرادی که دارای موهای خاکستری و یا بلوند هستند شاید آن نتیجه ای که دوست دارند از لیزر موهای زائد نگیرند.
این روش از نظر متخصص روشی دائمی و تا پایان عمر نیست و به نوعی می تواند تا پایان عمر از آن انتظار بالا داشت اما یک سال پس از پایان جلسات لیزر موهای زائد تا حدودی شاهد رشد مو خواهید بود. در واقع فولیکول های مو تا مدت طولانی نمی توانند رشد کنند اما زمانی طول می کشد تا فولیکول های مو خودشان را ترمیم کنند و دوباره تولید مو بر روی پوست شروع می شود. این فرایند در حدود یک سال زمان نیاز دارد به طوری که موها پس از آن رشد بسیار محدود و نازکی دارند و کم رنگ تر از موهای اولیه هستند. از سوی دیگر تراکم موها نیز کمتر است.

لیزر موهای زائد

بر اساس نظریه انجمن عمل درماتولوژی آمریکا در حدود یک سال پس از لیزر موها مجدداً رشد می کند و این روال سبب می شود که لیزر انرژی کمی از نور روی پوست ساطع نماید. این انرژی بر اساس ملانین موجود در مو جذب می ش و به نوعی در رنگدانه ها بر اساس حرارت ایجاد شده مشاهده می شو. این روش نیز سبب می شود که فولیکول مو تخریب شود و البته که چندین جلسه لیزر مو بر اساس نوع پوست و رنگ مو صورت می گیرد. موهای زائد تا حدود 80 درصد از مو را از بین می برد اما فولیکول ها سر جای خود باقی خواهند ماند و سپس ترمیم دوباره آغاز می شود.

نکات پس از لیزر موهای زائد

لیزر برای رفع موهای زائد بدن روشی امن و تاثیرگذار است اما یک سری نکات وجود دارد که باید پس از انجام لیزر انجام شود تا خطرات احتمالی هرچقدر محدود هم برطرف شود.

·        سرد و بی حس کردن موضع

چه خوب است بتوانید از کمپرس یخ برای ناحیه مورد نظر استفاده کنید. هر محصولی که پس از لیزر سبب می شود منطقه لیزر شده سرد و بی حس شود می تواند نتیجه بخش باشد و سبب می شود که ناراحتی به حداقل برسد.

·        اسکراب کردن پوست

این روش می تواند پوست شما را شفاف تر کند. یک هفته پس از درمان با لیزر ، بهتر است پوست را اسکراب کنید. در این روش می توانید از ریزش موهای زائد نتیجه بهتری بگیرید به طوری که سبب می شود پوست شما نرم تر و صاف تر باشد. در صورتی که پوست شما لیزر شده باشد احتمال بروز سوزش و خارش وجود دارد در این صورت بهتر است برای اسکراب کردن دست نگه دارید.
اسکراب کردن باعث می شود که سلول های مرده پوست از سطح آن جدا شوند و به نوعی آلودگی پوست نیز از منافذ آن خارج شود و پوست در وضعیت نرم و لطیف قرار بگیرد.

·        تورم پس از لیزر نباید شما را نگران کند

موضوعی که وجود دارد اینکه گاه پس از درمان، مقداری قرمزی و تورم در ناحیه لیزر شدن دیده می شود که بیشتر شبیه به یک آفتاب سوختگی خفیف است و به نوعی کمپرس سرد می تواند سبب کاهش ناراحتی شود و مشکلات را حل می کند.

·        مرطوب کننده خوب داشته باشید

بخشی از بدن شما که لیزر شده است و در معرض نور آفتاب قرار می گیرد بهتر است توسط یک کرم ضد آفتاب محافظت شود و به نوعی از اشعه ماورابنفش در امان باشد.

·        از آنتی بیوتیک استفاده نکنید

در صورتی که شروع به استفاده از یک دوره آنتی بیوتیک کرده اید، لیزر موهای زائد را به تعویق بیاندازید. حداقل دو هفته پس از اتمام استفاده از انتی بیوتیک می توانید به سراغ روش لیزر بروید.

·        کسانی که پوست حساس دارند مواظب باشند!

در صورتی که دارای پوست حساس هستید در خصوص انتخاب لیزر مناسب با پزشک صحبت کنید در واقع در منطقه تحت درمان استفاده از یخ باید به صورت مداوم صورت بگیرد به طوری که قبل و بعد از لیزر پوست باید در وضعیت بی حس قرار بگیرد.

·        فاصله بین جلسات را رعایت کنید.

لیزر در صورتی جواب می دهد که درست در زمان دقیق صورت بگیرد و چرخه طبیعی رشد مو در نظر گرفته شود که در این زمینه زمان استاندارد بین 4 الی 8 هفته اعلام شده است. در این فاصله بهتر است پوست از تحریکات منفی دور شود و به نوعی موها از ریشه کنده نشود.

لیزر موهای زائد

جمع بندی
در بررسی های صورت گرفته در این مقاله اطلاعات جامعی در خصوص لیزر موهای زائد بدن و صورت داده شد. مشخص شد که لیزر یک پرتو نور با انرژی بالا محسوب می شود و می تواند وضعیت انرژی خود را به بخش های مختلفی از بدن منتقل سازد. این پرتو نور از نظر قدرت و بافتی که مورد هدف قرار می دهد می تواند متفاوت باشد. در روش حذف موهای زائد در واقع رنگدانه های موجود در ساقه مو بر اساس یک طول موج خاص لیزر مورد هدف قرار می گیرند. این انرژی سبب می شود که پیاز مو گرم شود و به نوعی به سلول های مو آسیب می رساند. از سوی دیگر باعث رویس مو می شود و در صورتی که آسیب به اندازه کافی سبب می شود که از رشد بیش از حد و مجدد مو جلوگیری شود. این اثر مربوط به فاز آناژن یا فعال رشد مو است. فاز آناژن به طور کلی زمانی است که موهای جدید شروع به رشد می کنند.


مرحله بعدی مربوط به زمانی است که مو در وضعیت استراحت قرار گرفته و دیگر رشد نمی کند و یا شرایط به صورتی است که به صورت طبیعی برای تشکیل موی جدید آماده می شود. موهایی که در فاز استراحت قرار می گیرد از آسیب نور لیزر اغلب در امان هستند تا نوبت به آنها برسد.


دلیل اینکه جلسات متعدد برای لیزر موهای زائد نیاز است همین دوره استراحتی است که برخی از ساقه های مو دارند. فاصله های خاص برای لیزر موهای زائد موضوع پر اهمیتی بوده و می تواند اثربخش باشد.


ژنتیک موضوع مهمی در مدت زمانی است که یک پیاز مود در فاز آناژن قرار می گیرد. به طور کلی این موضوع به قومیت های مختلف نیز بستگی دارد. سازمان FDA آمریکا معتقد است که لیزر موهای زائد سبب می شود که در حدود 70 درصد از موها کاهش یاد اما شاید از بین بردن 100 درصد موها کار آسانی به نظر نرسد و یا غیر قابل باور باشد. در واقع موها در هر دوره لیزر نازک و ضعیف تر می شود و می تواند پس از صرف زمان مشخص نتیجه مناسب برای فرد فراهم شود.

لیزر موهای زائد

 

نظر بدهید

(0 نظر)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت گیری تلفنی